Frilansdesigneren Anwar Bougroug henter inspirasjon fra foreldrenes opprinnelsesland Marokko.
Foto: bougroug.com

Krysser marokkansk håndverk og skandinavisk funksjonalisme

Som guttunge reiste Anwar Bougroug hver sommer på ferie til foreldrenes hjemland, Marokko. Turene inspirerte ham til en karriere i klesdesignbransjen.

Utrop nr. 34/2018 (06.09.2018)

– Fargene, atmosfæren og den menneskelige nærheten. Jeg prøver alltid å etterlikne det jeg så og husker som liten gutt fra Marokko-turene når jeg lager en ny kreasjon, sier Bougroug.

Norsk-marokkaneren ble født og vokste opp i Oslo, men har tilbrakt store deler av tiden sin mellom Stockholm, Barcelona og Marokko. Foreldrene kom som arbeidsinnvandrere.

– Faren min var nyutdannet i Italia, men fikk jobb i Oslo, så det var slik vår familiehistorie i Norge kom i gang.

Fikk premie
For seks år siden gikk han ut av ESMOD – Den internasjonale motefagskolen sin avdeling i Oslo, hvor han mottok prisen "beste designer menswear" for sin avgangskolleksjon. Etter endt utdanning ble han headhuntet direkte til H&Ms hovedkontor i Stockholm.

– Frem til 2016 har jeg jobbet som designer for H&M i Stockholm og Inditex i Barcelona, blant andre. I tillegg har jeg vært ofte i Marrakech for å hente inspirasjon.

Gikk frilansveien
For to år siden tok Anwar en sjans, og begynte å jobbe mer uavhengig.

– Jeg grunnla mitt eget merke, Bougroug, samtidig som jeg tok fortsatt tok oppdrag for H&M og andre.

Han medgir at det var sommernostalgien fra feriene i Marokko som hadde mye å si for avgjørelsen.

– Jeg så for meg at jeg kunne skape et nytt univers hvor jeg slår sammen skandinavisk funksjonalitet med marokkansk håndverk. Her har vi å gjøre med to helt ulike verdener, som likevel kan komplementere hverandre.

Unisex-fokus
Anwar er også opptatt av samfunnsverdier som likestilling, og derfor satser han og firmaet på unisex-klær.

– Jeg tenker kjønnsløs mote er det neste store. Vi går fra å snakke og kategorisere klesplagg som "kvinneklær" og "manneklær" til bare klær. Jeg ser dette som positivt, og jeg tror vi går mot et samfunn hvor folk i større grad kan kle seg uavhengig av sosiale konvensjoner.

– Hva tenker du videre om klær og identitet? I USA har man ofte debattert kulturappropiasjon når det gjelder klær som tilhører et bestemt kultur?

– Jeg er for at folk skal kunne få lov til å mikse og matche, og å finne en egen og individuell stil. Om man bruker klær fra en bestemt kultur kan også være helt ok. Jeg tenker samtidig videre at det er viktig at man ikke eksotiserer for mye.

Vil reise oftere til Marokko
Etter sommeren ser Anwar frem til å bruke mer tid i foreldrenes hjemland.

– Jeg kommer nok til å være litt her og der. Jobben og frilanstilværelsen gjør at jeg må bli litt nomade av meg.

Hva ser du som den største utfordringen fremover?

– Kulturforskjellene, og da særlig det som går på forholdet til jobb. I det høyfunksjonelle Skandinavia har man arbeidsdag fra ni til fire, mens i Marokko kan håndverkerne og designerne plutselig finne på å reise til et familiebryllup midt under et oppdrag, og så ta opp tråden senere. Folk jobber gjerne midt på natten, mens vi i Oslo og Stockholm sover, så noen ganger kan det være vanskelig å sjekke fremdriften, eller avtale noe så enkelt som en leveringsplan for et enkeltoppdrag.

Bouroug legger til:

– Noen ganger kan det være vanvittig frustrerende, men det gjør designprosessen også mer lærerik og levende. Her må man bare venne seg til.