Sjokk-rock og ikonknusing

Denne konserten fant sted i Oslo!

Utrop fikk anledningen til å snakke med det sterkt beryktede bandet før de skulle opptre foran flere hundre tilskuere på Blå.

Shock-Rock er rockemusikk som bruker ekstreme virkemidler med formålet å skremme seerne, f. eks gjennom makabre og blodige effekter. Samtidig har man også en fokus på uanstendig, urimelig og ekkel oppførsel hvor formålet er å vekke kvalme og avsky hos seerene. LET3 var helt naken, kledd i dameklær og fant på mye annet på scenen.

Slitne etter en lang kjøretur og en flere timer lang motorstopp i Sverige til tross, humøret så ut til å fortsatt være på topp.

Vokalist Zoran Prodanovic og resten av bandet er naturlig nok ukjente her i Norge, men hjemme i Kroatia og i naborepublikkene har de skapt furore, kontrovers og sinne med sine mildt sagt obskøne live-opptredener og videoer. LET3 anser den kunstneriske ytringsfriheten som total: alt fra å oppfordre folk til å begå kollektivt selvmord til å opptre nærmest i blanke messingen til å vise menn kledd i serbiske og albanske nasjonaldrakter mens de kysser og onanerer hverandre.

Virker som om ingenting er for nedrig for dere. Hvorfor liker dere å sjokkere folk?

– Vi liker først og fremst å skape reaksjoner og følelser blant folk, fordi det er slik vi ønsker å uttrykke oss og markere oss som kunstnere. LET3 handler om å utforske, og ikke minst å ryste etablissementet, sier Prodanovic til Utrop.


Ofte får dere “sjokk -rock” stemplet av kritikere og presse. Er du enig i den karakteristikken?

– Vi ønsker helst å se på oss som et psykedelisk trash-gruppe. Gjennom årene har vi modifisert stilen vår, selvsagt innenfor rammene vi selv har skapt.

Gjør narr av Tito og etteraper Hendrix

LET3 liker som sagt å banne i kjerka. Bandet bruker sterke visuelle virkemidler når de skal fornedre gamle politikere og institusjoner fra Tito-tiden eller de nasjonale stereotypene som ble skapt før og etter borgerkrigen.

– Formålet er å knuse gamle ikoner fra Jugoslavia-tiden for å lage nye i den nåværende globaliserte virkelighet. Serbere, bosniere og andre kjenner seg igjen i vår svarte humor og våre parodier siden vi har denne åndelige forbindelsen fra dengang vi alle var samlet, sier han.

Gruppen henter inspirasjon både fra hjemlig realisme og vestlig kunst, sistnevnte i form av Jimi Hendrix, også selv kjent for sine ville krumspring på scenen. Bassist Mrle Martinovic prøver alltid etter beste evne å spille med hendene over ryggen, blir jeg fortalt.

Eksotiske Norge

Noen få timer i Norge ser Prodanovic og de andre gutta ut til å trives, selv i en rotete sofa på Blås slitte backstage. Sjokk-rock bandet er for første gang her i landet og mener førsteinntrykket de sitter med er positivt.

– For oss virker Norge og nordmenn greie, interessante og eksotiske. Landet virker også veldig flerkulturelt.


Og hva synes LET3 om det?

– Helt normalt. Vi synes det er veldig viktig at alle verdens folk samhandler og utveksler erfaringer med hverandre.

Kan dette “idealet” også funke i Kroatia, tross krig og nasjonalisme?

– Selvsagt! Jeg kommer jo selv fra kystbyen Rijeka, kjent som landets kulturelle smeltedigel. Forskjellige folk med forskjellige typer bakgrunn som bor sammen og inspirerer hverandre. For meg er dette ikke bare en “ideal” størrelse, men noe virkelig, legger han til slutt.

Så er en samtale utenom det vanlige kommet til veis ende. En kinky latexdress og elleville publikummere venter i salen.

FAKTA:

Navn: Let3 (“let” på kroatisk betyr flytur)

Stiftet i 1984 opprinnelig som Let2 og skiftet til sitt nåværende navn tre år senere. I 1989 ga de ut sitt første album “Two dogs fucking”. Albumet “Necuveno” (sjokkerende) kom ut i 1997 og inneholdt kun en tom plast CD-plate. Likevel greide bandet å selge 350 eksemplarer av denne.

Fått mye trøbbel i det sterkt katolske Kroatia for sin toaletthumor og vulgære sangtekster. I 2006 ble LET3 bøtelagt for å opptrådt med kun munnbind som såvidt kunne dekke over bandmedlemmenes peniser.