Perlende livsglede

Med perler og nål og tråd som redskaper skaper et kvinnekollektiv i Cape Town i Sør Afrika små, fargerike og etter hvert ettertraktete kunstverk. Det dreier seg om fabeldyr, om objekter og dukker som med mild satire refser den vestlige konsumentkulturen eller hyller Afrikas frodige kreativitet.
Olav André Manum
Latest posts by Olav André Manum (see all)

Utstillingen foregår i Galleri 27 og varer til og med 13. februar. Kjenn din besøkelsestid!


– MonkeyBiz-kvinnene har skapt et unikt kunstnerisk uttrykk, sier daglig leder i Galler 27, Eva Hannisdahl til Utrop! Sammen med kollegaen Gro Mukhta Holter og butikken for afrikansk kunsthåndverk, Isandi, har hun jobbet iherdig for å få utstillingen til Norge. – Dette er ikke glatt, perfekt kunst, men en kreativitet som utfordrer vår kunsthistoriske estetikk, den utfordrer vår tradisjonelle, opphøyde forestilling om hva som er vakkert, fortsetter Hannisdahl.


-Samtidig driver den ap med oss og tar ikke seg selv så veldig høytidelig heller, sier Holter.


Samtidkunst i verdensklasse

For det galleriet viser er samtidskunst i verdensklasse, laget av kvinner i townshippet Khayelitsha utenfor Cape Town. Det startet som et slags eventyr. To kvinnelige keramikere, Barbera Jackson og Shriley Fintz, så potensialet i disse perledukkene og startet kollektivet MonkeyBiz.


– MonkeyBiz sørger for gratis utdeling av glassperler, opplyser Hannisdahl. Kvinnene får mulighet til å jobbe hjemme samtidig som de skjøtter omsorgsoppgaver som som oftest tilligger kvinnene i afrikanske samfunn.


Hver fredag samles kvinnene i en garasje i Cape Town sentrum. Her kjøper MonkeyBiz opp de ferdige produktene og eksporterer dem til hele verden.


– Kvinnene har ingen begrensinger i forhold til tingene de lager, men kreativitet blir verdsatt og belønnet, fortsetter Hannisdahl.


Det viktigste med disse dukkene er imidlertid ikke at de lages av kvinner i et kvinnekollektiv, men at de er kunstverk, uttrykk for skaperkraft og kreativitet, at de formidler en visjon og forteller noe om Afrikas kunstneriske ressurser.


Synliggjøre kunstverk

– Ikke minst derfor er det viktig å synliggjøre disse dukkene som kunstverk, sier Holter – det er viktig å sette dem på pidestaller og i glassmontre for å lære tilskueren å se kunsten, ikke veldedigheten som ligger i prosjektet.


– Å avpolitisere dem, og estetisere dem, blir derfor paradoksalt nok en politisk handling, mener Holter videre.


Og det er mye å glede seg over i utstillingen i Galleri 27. Fabeldyrene er fargerike og naivistiske, dukkene av mennesker likeså, med sine milde parodier på vestlige menneskers stress, statusjag og shoppingbehov. Vi forestiller oss disse tingene satt opp mot kvinnene som lager dem sin stoiske ro, tålmodige og likevel livsbejaende. Afrikanske kvinners evne til å akseptere livets mangfoldighet er like kolossal som den er rolig. Det er slett ikke til å undres over at de morer seg mildt og vennlig over vår vestlige forfengelighet og tro på at vi behersker livet ved hjelp av dupeditter…


Dermed klarer de også en annen ting, nemlig å sette fokus på afrikanske verdier. De får oss til å undres over hva er det de har som vi mangler, og hva kan de lære oss? Ingen dårlig bedrift i en verden hvor Afrika bare forbindes med nød og fattigdom, sjelden høyverdig kunst.


Alle objektene er ”signert”.


Galleri 27 ligger i Kristian Augusts gate 7.