Utstilling om romsk identitet med feministisk blikk

Kunstneren Małgorzata Mirga-Tas har skapt historie som den første med romsk bakgrunn til å resoresentere hjemlandet Polen i internasjonal sammenheng.
Małgorzata Mirga-Tas' monumentale tekstilverk vises i ny utstilling på Henie Onstad

For Mirga-Tas (f. 1978) var det kunsthistorie hun skrev da hun i 2022 ble den første med romsk og polsk bakgrunn som representerte et land på Venezia-biennalen. Hennes Re-Enchanting the World gjorde stor suksess i den polske paviljongen.

Nå får publikum oppleve deler av dette storslåtte tekstilverket, sammen med andre arbeider, i utstillingen Małgorzata Mirga-Tas: En annen historie, som åpner på Henie Onstad Kunstsenter lørdag 28. juni.

Utstillingen er et samarbeid mellom Kunstmuseum Luzern, Henie Onstad Kunstsenter og Kunstmuseum Wolfsburg.

– Henie Onstad har en lang historie med tekstilkunst. Allerede i 1970 viste kunstsenteret utstillingen Norsk vevkunst i det 20. århundre, og etter den kritikerroste utstillingen med en av tekstilkunstens største pionerer, Magdalena Abakanowicz i 2023, fortsetter denne tradisjonen. Denne gangen med en kunstner som har markert seg internasjonalt som en viktig og storslått visuell historieforteller, sier Anne Hilde Neset, direktør for Henie Onstad.

Romsk og feministisk

Landets siste folketelling fra 2011 viste at opptil 50.000 i Polen regnes som romfolk.

I utstillingen har Mirga-Tas et feministisk ståsted, og stiller spørsmål ved stereotype og stigmatiserende fremstillinger av romere, særlig kvinner, i europeisk kunst- og kulturhistorie.

Kunstneren samler tekstiler fra familie og venner, og med utgangspunkt i disse hverdagslige materialene – som duker, gardiner, sengetøy og klær – skaper hun kraftfulle bilder sammen med kvinner fra sitt miljø. Verkene forteller både om heltinner og mystiske skikkelser, og om den historiske undertrykkelsen av romene.

Hun utfordrer oss også til å stille kritiske spørsmål om hva som fremstilles, av hvem og med hvilken intensjon. Mirga-Tas løfter dermed frem en av vår tids viktigste debatter om hvem som får tilgang til det offentlige rom, og om hvilke historier som blir fortalt

– Tekstilarbeidene utforsker identitet og felleskap, og er en visuell fest som vi gleder oss til å presentere for publikum, sier Caroline Ugelstad, direktør for samling og utstilling ved Henie Onstad og kurator for utstillingen.