Musikk for ytringsfrihet og inkludering

Alle de 30 deltakerne i den nye musikkvideoen til Sid Hart er norske eller har dyp tilknytning til Norge.
Foto: Chai Saeidi
– Nå som Oslo har blitt en møtepunkt for forskjellige kulturer, er det viktig for oss å forandre måten norsk identitet blir avbildet, mener musiker Sid Hart. Sammen med motefotograf Ignat Wiig har han laget musikkvideoen "Pollux".
21Shares

Pollux  ble skapt som en respons til de nylige antirasistiske demostrasjonene som har preget nyhetsbildet i Norge. Musikkvideoen har en rollebesetning på 30 personer med forskjellig etnisitet, religiøs bakgrunn, kjønnsidentitet, kroppstype, alder og seksuell orientering. 

Sid Hart
Foto : Ignat Wiig

– Vi som bor i Norge har mulighet til å utforske vår identitet og finne det vi har felles med andre kulturer. Samtidig må vi kjempe mot bølgen av høyreekstreme bevegelser for å bevare det som gjør oss annerledes, sier Sid Hart.

Fra Nicaragua til Norge

Sid Hart startet sin musikkarriere i Nicaragua da han var 15 år. Under hans oppvekst opplevde han det han kaller “en spesiell type undertrykkelse” mens han levde under et strengt diktatur.  I 2018, etter voldsomme demonstrasjoner mot mydighetene hvor utallige mennesker ble fengslet og drept, bestemte han seg for å forlate Nicaragua. Han søkte et nytt liv og fant det i Oslo.

Indie-elektroniske rytmer

– Med en nyoppdaget frihet fikk Sid endelig mulighet til å utforske sin identitet og med det begynte hans musikk og nye lyd å blomstre, heter det i en pressemelding om musikkvideoen.  Hart blandet sin indiske og søramerikanske arv i indie-elektroniske rytmer. Hart har opptrådt på flere norske klubber, blant annet SALT, Melahuset og Youngs.

Da Hart kom til Norge, kjente han seg omfavnet av et kollektiv med norske kunstere og aktivister med flerkulturell bakgrunn, heter det videre i pressemeldingen. Han begynte å søke meningen bak ytringsfrihet og inkludering. Han sluttet seg endelig til en bevegelse som uttrykker akkurat dette gjennom sine styrkende visualiseringer og tekster. 

Videoen kom ut 13. september, regissert av motefotograf Ignat Wiig.