- Leo Ajkic får utmerkelse fra Nobels Fredssenter - 06.10.2024
- Lillestrøm Torv fylt opp under asiatisk matfestival - 05.10.2024
- Eigersund komme nominert til pris for bosetting av flyktninger - 04.10.2024
Filmfestivalens programseksjoner African Stories, Latin American Style, Asian Visions og Middle East Without Borders rommer noen av disse. Programkoordinator Kristian Takvam Kindt forteller om Omar Killed Me, som har trukket stappfulle kinosaler i blant annet Frankrike og Marokko:
– Omar Killed Me var Marokkos bidrag til Oscar-utdelingen i 2012 og er noe så sjeldent som en politisk betent publikumsmagnet. Omar Raddad ble i 1991 fengslet for drap. Men var han skyldig? Roschdy Zems film basert på disse hendelsene er blitt en elegant rettsthriller i ekte film noir-stil, sier Takvam Kindt som har programmert mange av filmene i Middle East Without Borders.
I pressemeldingen trekker også frem palestinsk-israelske Sharqiyya som et av sine absolutte høydepunkter fra årets filmfestival i Cannes.
– Jeg ser på dette som et friskt blikk på en noe overtematisert konflikt. Her er det en beduinfamilie som forteller sin historie. Gode karakterskildringer og et flott jazz-inspirert fagottdrevet lydspor gjør dette til en stor filmopplevelse, mener Kindt.
Argentinsk trekkplaster
Festivalprodusent Pia Illonka Schenk Jenssen har fått med argentinske Widows i programseksjonen Latin American Style.
– Widows er Elsa & Fred-regissøren Marcos Carnevales siste film. Filmen lå på topp blant inntektsbringende filmer i Argentina i 2011. En døende mann etterlater et siste ønske til kona Elena, spilt av superstjerne Graciela Borges; Å ta godt vare på hans unge elskerinne Adela. Hun viser seg å være gravid. Mesterlige skuespillerprestasjoner som balanserer splid og nærhet, sorg og glede, gjør at dette raskt kan bli en av festivalens store trekkplastre, sier Schenk Jensen i pressemeldingen fra filmfrasor.no.
Kreativ prosess
Store deler av Film fra Sør-staben bidrar med å velge ut filmer til festivalens mange programseksjoner. Programmeringen er en kreativ prosess, med mange stemmer og mange meninger. Målsetningen er å by publikum på opplevelser de ellers ville gått glipp av. Filmene skal treffe, i hjertet, hjernen eller i magen.
Men ingen filmer treffer alle likt. Det har også årets programmering vist til fulle. Markedssjef Arnaud Fontaine og festivalredaktør Eirik Smidesang Slåen forteller:
– Syvmilssteg unna livsbejaende utopier eller sukkersøte kjærlighetshistorier, men like fullt Bollywood. Gangs of Wasseypour blir årets indiske film på Film fra Sør. Jeg ble totalt blåst overende da jeg så denne heseblesende indiske mafiakrøniken i Cannes. Sergio Leone og Quentin Tarantino spøker i bakgrunnen, men fra ende til annen er bildene og musikken umiskjennelig indisk, forteller Fontaine.
Knyttneve i magen
For Smidesang Slåen var War Witch av kanadieren Kim Nguyen et velplassert, nødvendig og hardt knyttneveslag i magen.
– Filmen avslører menneskets absolutt mørkeste tilbøyeligheter. En 14 år gammel jente forteller fra to år i fangenskap hos en gruppe opprørssoldater i ørkenen sør for Sahara. En historie om vold, seksuelt misbruk og barnesoldater som vi bør lytte til. Filmen vant blant annet kategorien beste skuespillerinne under årets filmfestival i Tribeca.
Hardcore japansk action
Kunstnerisk leder i Film fra Sør, Lasse Skagen, har det overordnede ansvaret for programmeringen og sitter i førersetet gjennom hele prosessen. Men også han lar seg begeistre av enkeltøyeblikk.
– Hvis det finnes en rekord for lange action-scener, er jeg sikker på at den japanske regissøren Takashii Mike har den. I samurai-eposet 13 Assassins finner vi en 45 minutter langs voldsscene, som er perfekt koreografert, stilsikkert og definitivt ikke for pyser!
19. september slippes hele programmet på filmfestivalens nettside.