Matematikk til lunsj? Ja takk!

 

Elevene har handlet råvarer i butikken selv og er klare til å sette i gang med undervisningsopplegget Matnyttig matematikk.

På nasjonale prøver i grunnskolen strever mange skolebarn med måling: Hva betyr ”1/4”, hvor langt er en meter og hvor mye er 200 gram? Tilbudet på Geitmyra gir en annen inngang til å forstå abstrakte begreper i en praktisk kontekst.

– Her får elevene en undervisning som gir dem mulighet for å øve på matematikk mens de lager mat, nesten uten at de tenker over det, sier Røe Isaksen.

Han trekker frem viktigheten av at elevene klarer å koble sammen praksis og teori.

Praktisk læring
I samarbeid med Utdanningsetaten i Oslo har Geitmyra matkultursenter for barn utviklet et undervisningsopplegg hvor elevene bruker praktiske mataktiviteter for å lære teoretiske mattebegreper.

I undervisningen må elevene handle selv, lage scones, linsesuppe og smør. Det gir rom for hoderegning, ulike måleenheter, ganging, deling, brøk og økonomi.

– Jeg visste ikke at vi bruker matte når vi lager mat, sier Naledi Anette Rismyhr-Molobi fra Lutvann skole. Hun og Rebekka Jared skulle ønske de kunne lage mat i flere av mattetimene på skolen, og de er klare på at linsesuppe smaker mye bedre enn skolebøker.