Kunstnerne representerer flere generasjoner, som alle kommenterer Palestinasaken:
— Med verk fra 1980-tallet fram til i dag speiles dermed også det faktum at undertrykkelsen som Palestina utsettes for, har pågått i årtier, forteller kuratorer for utstillingen, Elwyn Bjerkan Mathiesen og Laiba Shafiq.
Utstillingen er kuratert av Young Curators 2024, en gruppe på unge mellom 17-23 år, fra PRAKSIS Teen Advisory Board.
Mer enn en kunstutstilling
Ifølge kuratorer Mathiesen og Shafiq er ikke All Eyes On bare en kunstutstilling, men også en solidarisk og kulturell handling:
— Utstillingen er en påminnelse om at kunst kan være en kraft for forandring, og et verktøy for å belyse stemmer som ellers risikerer å bli ignorert.
Verkene som vises gir innsikt i både de personlige og kollektive erfaringene knyttet til okkupasjon, motstand og overlevelse.
— All Eyes On skaper rom for refleksjon over det som skjer i Gaza, og inviterer publikum til å rette blikket mot en region der mange stemmer blir misforstått, forteller Mathiesen og Shafiq.
Postkort fra en frigjort palestinsk stat
Palestinske Dalia AlKury har doktorgrad ved Den norske filmskolen og er en av kunstnerne utstilt i All Eyes On.
Med filmen hennes Levitation lar hun publikum bli med og utforske drømmen om en frigjort palestinsk stat. Filmen er en del av doktorgradavhandlingen Imagining Liberation.
Filmen gir et innblikk i underbevisstheten til to palestinske søstre som lever i Norge og deres fantasier om å vente tilbake til hjemlandet.
— Samtidig stiller filmen spørsmål ved om det er mulig å helbrede fra generasjonstraumene og den pågående Nakba, forteller AlKury.
Begrepet Nakba er arabisk og betegner den etniske rensingen av palestinere under den arabisk-israelske krigen i 1948. Omtrent 750 000 palestinere ble utvist eller tvunget på flukt fra området som senere ble Israel.
På utstillingen selges også postkort med bilder fra AlKurys film. Midlene går til å gjenoppbygge et samtidskunstsenter i Gaza som ble jevnet med jorden i mars 2024 etter jevnlige ødeleggelser.
— Ideen er at postkortene er fra en frigjort palestinsk stat, forteller kunstneren.
Kamp for palestinsk identitet og tilhørighet
Kunstnerne Ayman Alazraq og Liam Alzafaris installasjon Vertical Laundry: Stories of Self-Determination er også en del av utstillingen.
Selv vokste de begge opp som palestinske flyktninger, noe som har påvirket kunsten deres sterkt:
— Det lærer deg å se verden på en annen måte. Det presser deg til å forestille deg rom og land på nytt, til å forstå at det må kjempes for. Vi har begge måttet krysse for mange sjekkpunkter i Palestina til å ta plass for gitt. Det er noe av den følelsen vi ønsker å dele med publikum, sier kunstnerne.
Alazraq og Alzafari forteller at installasjonen deres handler om motstandskraft og er en påminnelse om at denne kampen ikke bare tilhører fortiden. De mener at kunstverkets budskap strekker seg utover Palestina, til alle som kjemper på ulike måter for å gjenvinne egen identitet og tilhørighet:
— Du kan forsøke å begrave et folk, men vi vil alltid reise oss, bygge opp menneskeheten i oss og gjenvinne vårt rom.