Mislykket offentlig informasjon til innvandrere

Innvandrergruppene er generelt lite fornøyde med servicen fraoffentlige kontorer, viser en fersk rapport. Spesielt er det Oslo Politidistrikt, Utlendingsseksjonen, som får hardest medfart. De lange køene og den lange saksbehandlingstidenskaper store frustrasjoner.

Informasjonen til nyankomne innvandrere er ikke god nok. Det viser en undersøkelse om det offentliges kommunikasjon med ulike innvandrergrupper.

– Her har ulike offentlige myndigheter en jobb å gjøre, sier Agnar Kaarbø, kommunikasjonsdirektør i UDI.

Innvandrere etterlyser også et bedre samarbeid mellom offentlige etater, slik at det blir en bedre samordning av informasjonen. De ønsker også at nødvendig informasjon blir tilgjengelig på flere offentlige kontorer.

Undersøkelsen viser at arbeidsinnvandrerne trenger mer veiledning for å finne frem i det norske byråkratier, og at de ønsker at prosessen med å få arbeidstillatelse, personnummer og skattekort skal gå raskere.

Rapporten er utarbeidet av Statskonsult på oppdrag fra UDI og er gjennomført blant arbeidsinnvandrere med EØS-tillatelser, faglærte/spesialister, au-pairer, studenter og arbeidsgivere.

Rapporten finner du her.