Leksehjelpgründer enig med justisministeren

Arshad Jamil har vært lærer og driver privat leksehjelp i Oslo. Han mener det må jobbes mer med disiplin på Oslo-skolene, og at dette er ikke en innvandringsrelatert problemstilling.
Foto: Intisar Mohammed
– Skolen trenger å jobbe mer med disiplin og respekt for lærerne, sier justisminister Jøran Kallmyr etter flere oppslag om voldelige skolemiljøer. Norsk-pakistansk eks-lærer sier seg enig i utspillet.

– Lærere har i lang tid etterlyst å få lov til å være lærere. Nå må dette kunne bli mulig, sier Arshad Jamil til Utrop.

Jamil er tidligere lærer, utdannet sivilingeniør og gründer innen leksehjelp, og far til tre barn. Han mener oppslagene om vold og uholdbare læringsmiljøer på flere Oslo-skoler i innvandrertette bydeler er symptom på en utvikling.

– Vi har sakte men sikkert tatt den autoriteten fra lærerne som de skulle hatt. Vår kamp om individualisme har gått for langt. Dagens ungdom kjenner ikke til begreper som respekt og mangler disiplin.

– Jobb mer med disiplin

I et intervju i Utdanningsnytt uttrykte justisminister Jøran Kallmyr bekymring for økt rapportering om trusler og voldsepisoder ved skoler.

– Skolen trenger å jobbe mer med disiplin og respekt for lærerne, sier Kallmyr.

I en debatt under Arendalsuka i sommer presiserte justisministeren at han mener respekten for autoriteter starter i skolen.

– Det er for dårlig disiplin på skolene, og når elevene begynner å få manglende respekt for lærere som autoritetspersoner, kan det forplante seg videre til politiet som myndighetspersoner, sa Kallmyr den gangen.

Få med foreldrene

Jamil mener det norske samfunnet står overfor en stor utfordring dersom man ikke retter kursen raskt.

– Foreldre må mer på banen. Det skal en hel landsby til for å oppdra et barn, sies det. Respekten til lærerne må tilbake. Da må først og fremst foreldrene mer på banen. Disiplin, struktur og gode lesevaner er foreldrenes ansvar, så kan lærerne fokusere på gode undervisningstimer.

En ting Jamil ikke er enig i med justisministeren om er det han ser på som sammenblanding av økt disiplinfokus og krav til norskkunnskaper.

– Som en minoritet, har jeg aldri sett på norskkrav som rasistisk. Men dette har ingenting med denne saken å gjøre. Han prøver å koble dette til et integreringsproblem eller minoritetsproblem. Manglende respekt for lærere eller god disiplin på skolene er uavhengig av om elevene kan norsk eller ikke.