Vil ha kirkemoské på Slemdal

Interiøret i kirkemoskéen (eller koskéen) som skal bygges på Slemdal, skal ifølge talspersoner for menigheten være inspirert av katedralen i Cordoba i Spania. Lokalbefolkningen refererer til bygget som "mezquita catedral" (katedralmoské)
Foto: Wikimedia Commons
Nydannet trossamfunn har sett seg lei på religiøs intoleranse i det norske samfunnet. Nå går de sammen om felles trosbygg, bønnedag og høytider.
0Shares
Avatar
Latest posts by Tuva Rosenlund og Claudio Castello (see all)

En gruppe på flere hundre kristne og muslimer i Oslo har i protest mot “nåtidens uutholdelige og konfliktfylte samfunnsdebattklima” slått seg sammen i et nytt tverretnisk og tverrreligiøst trossamfunn. Trossamfunnet har de valgt å kalle Kristen-Islamsk Samling (KIS), eller koskégjengerne.
 
– Koské er blanding av kirke og moské, slik som prestiam er blanding av prest og imam. For oss handler alt om å gi og ta, om å møtes på midten, og finne kreative og inkluderende religiøse løsninger sammen, som skaper glede og styrker troen på Gud og Allah. For oss ligger fremtiden i å være et revolusjonært og veivisende trossamfunn, sier førsteprestiam og hovedtalsmann for koskégjengerne, Paulus Nawaz Rajaf.
Helgult og fleksibelt: Koskémenighetens prestiamdrakt representerer kristen og islamsk tradisjon i skjønn harmoni. Bildet viser en kvinnelig prestiamdrakt.
Foto : Illustrasjonsfoto: Flickr
 
Hvordan går forhandlingene om bygging av nytt troslokale?
 
– Veldig bra. Vi har allerede vært i kontakt med kommunale myndigheter og departementer og fått positive signaler. Etter at alt papirarbeid er i orden skal tomten på Slemdal klareres for utbygging, sier han med et smil.
 
Nye ritualer
Koskégjengerne vil tillate både mannlige, kvinnelige og transkjønnede prestiamer. Ifølge Nawaz skal bønnedagen legges til lørdag ettermiddag, midt i mellom fredagsbønnen og søndagsgudstjenesten.
 
– Vi er opptatt av fleksibilitet og religiøs androgyni. Vi er smidige og ikke opptatt av å holde på vårt. Som tidligere katolsk prest har jeg vært en aktiv dialogseminarist, og tar med meg all denne erfaringen inn i dette unike samarbeidet.
 
Kan du forklare hvordan en prestiamdrakt ser ut?
 
– Vi kaller det ikke for drakt, men fredskappe. Vi bruker gult, som er forsoningens farge. Fredskappen er en kobinasjon av prestekjole med hette for menn, eller en enkelt tøystykke som lett kan gjøres om til en hijab, eventuelt burka, for kvinnelige prestiamer. Transkjønnede står fritt til å bruke enten mannlig eller kvinnelig kappe.
 
Jul-id
Nawaz gleder seg til slutten av året og koskégjengernes første markering av årstiden jul-id.
 
– Jul-id er en blanding av faste og shopping, hvor man skal støtte lokalt næringsliv og ta del i åndelige aktiviteter. Siste lørdag i desember skal jul-id avsluttes med en stor fest- og trostjeneste hvor vi kommer til å ha høytlesing både fra Koranen og bibelske tekster og spre vårt evangelium. Vi regner med å ha koskéen ferdig og håper mange kan finne veien til Slemdal.
 
Også politikere er mer enn gjerne velkomne til den nye koskéen når den står ferdig.
 
– Lær av oss. En ting er å snakke om toleranse og inkludering, en annen er gjøre handling ut av alt snakket, sier han.
 
Naturlig utvikling
Leder i Antirasistisk Senter, Kari Helene Partapuoli, er positiv til Kristen-Islamsk Samling og idéen om mer tilnærming mellom de to største religionsgruppene i Norge.
 
– Vi ser på dette som en naturlig utvikling i et flerkulturelt samfunn. Historien har ofte vist at religioner inspirerer hverandre og tar til seg hverandres eller andre utenomreligiøse kulturelle elementer. Et godt eksempel her i Norge er når samisk språk og musikk blir brukt under gudstjenestene
 
Hun mener vi kommer til å se mer av dette i de kommende årene.
 
– Fremtiden ligger i religionsblanding og religiøs ideutveksling, helt klart.