Fordel med innvandrernavn på eksamensbesvarelsen

Å ha et ikke-norsk navn med en god besvarelse kan få sensoren til å utfordre sine egne negative forutintatte holdninger og påvirke eksamenskarakteren positivt, viser nye forskningsfunn.
Foto: labitacoradelalengua.blogspot.es
Silje Kvalbein og Iselin Fardal ønsket å finne ut hvordan et flerkulturelt navn som Ahrmed Abd al-Mubdi påvirker bedømmingen av eksamensoppgaven.
Grazyna Skarpås
Latest posts by Grazyna Skarpås (see all)

Ahrmed Abd al-Mubdi gjorde det bedre enn Alexander Greve Bjelland og betydelig bedre enn Ronny Olsen.

– Vi antar at dette handler om forventninger, sier Kvalbein.
– Negative stereotypier blir utfordret, og når man får en god besvarelse signert Ahrmed Abd al-Mubdi, blir man så positivt overrasket at poengsummen oppjusteres, sier hun til aftenbladet.no

Resultatene er fra deres masteravhandling i økonomi og ledelse. De ønsket å undersøke i hvor stor grad vi lar oss påvirke av en ytre faktor som navn når vi skal gi karakterer på en skoleoppgave.

– Jeg hadde jobbet på videregående skole, og problemstillingene rundt karaktersetting er noe som har opptatt meg. Jeg var veldig redd for å sette elevene i bås, og jobbet hardt for å unngå dette, sier Silje Kvalbein til aftenbladet.no

Innvandrernavn i andre sammenhenger
Fardal og Kvalbein viser i sin oppgave til studier som forteller at nesten 20 prosent av alle saker i mediene som gjelder innvandrere, handler om kriminalitet, og man mener at de positive oppslagene drukner i de negative.

Forskning viser at personer med et navn som kjennetegner en innvandrer, vil ha 25 prosent mindre sjanse for å bli innkalt til intervju, og man kan anta at mange har ulike fordommer mot innvandrere.