- Tysk familie fratatt hus som ble tvangssolgt under nazistene - 13.12.2024
- Syreres håp kan snu til frykt i EU - 13.12.2024
- EU gir tillatelse til brudd på asylregler - 13.12.2024
– Det har vært store påloggingsproblemer over store deler av landet, sier Gørild Steen, som er rektor ved Skullerud voksenopplæring i Oslo.
Norskprøven er for mange innvandrere nøkkelen til å få innpass på høyskole eller universitet, og mange arbeidsgivere krever bestått prøve for å tilby jobb. Prøvene arrangeres over en toukersperiode tre ganger i året.
Om lag 400 av Steens deltakere skal ta prøven neste uke, og rektoren gruer seg. For i år som tidligere år rapportere hennes kolleger i andre større kommuner om store innloggingsproblemer. Mange får ikke logget seg på i det hele tatt. Andre begynner på prøven, men blir plutselig kastet ut av systemet.
– For dem som får gjennomført prøven til tross for vanskeligheter, er problemene en kilde til frustrasjon og usikkerhet. De får kanskje ikke vist det de kan, sier Steen.
Hun har hyret inn ekstra folk for å bistå deltakerne med de tekniske problemene.
Oslo kommune forsøker så langt de kan og gi dem som ikke får avlagt prøve, en ny mulighet, ifølge Steen. Det betyr at ofte eleven må ta seg fri fra jobb nok en dag eller kanskje skaffe barnevakt. Skolen får ekstra bemanningskostnader, og må avlyse annen undervisning mens prøvene pågår.
Det er direktoratet Kompetanse Norge som er ansvarlig for gjennomføringen av prøven, mens selskapet Enovate er teknisk leverandør. Steen sier de hvert år forteller dem om problemene, men at det tar lang tid før det fører til forbedringer.
– Vi er ekstremt kritisk til dette arbeidet, fordi leverandøren i liten grad leverer den kvaliteten deltakerne fortjener, sier Steen.
– Vi er veldig lei oss og beklager overfor dem som har blitt påvirket, sier daglig leder Øyvind Meistad i Enovate.
Nå jobber selskapet på spreng for å finne årsaken til problemene og rette det opp før nye kandidater skal ta prøven neste uke.
– Det er ikke serverkapasiteten i seg selv som er problemet. Det er noe feil i samkjøringen mellom de ulike komponentene. Det er noe som skjer når det er mange brukere samtidig, sier han.
Problemene var størst onsdag denne uka, opplyser han, og sier en av utfordringene er at mange læresteder setter opp prøvene med samme starttidspunkt.
Meistad vedgår også at de hadde store problemer da de startet opp i 2014, men at det har vært bedre siden. Han vil ikke garantere et feilfritt system i framtiden.
– Med den type system er det mange aktører og komponenter som skal spille sammen, og da kan det skje feil. Det er rundt 250 prøvesteder i Norge og av og til er det også feil som skyldes lokale forhold eller andre leverandører, sier han.
Direktør Gina Lund i Kompetanse Norge bekrefter at det har vært problemer med prøvene tidligere denne uka.
– Vi synes det er uholdbart at systemet ikke fungerer, sier hun.
Feilmeldingene handler om treghet og til dels vansker med å få gjennomført prøven, så vel som innlogging.
– Vi har ennå ikke fått rapporter om hvor mange prøvekandidater som ikke har fått gjennomført prøvene, men vi er tydelig på at de må få tilbud om å få ta prøven igjen, sier Lund til NTB.
Hun vet foreløpig ikke om det er kommet noen feilmeldinger også fredag.
Så sent som torsdag morgen kunne Lund i en pressemelding stolt fortelle at norskprøven hun er ansvarlig for, fikk toppscore av en europeisk organisasjon for språkprøver. Hun er derfor lite fornøyd med de tekniske problemene det rapporteres om.
– Når vi nå skal gjennomføre 14.000 prøver, er kapasiteten i systemet vi har bygd opp, sprengt, sier hun, og opplyser at de er i dialog med lærestedene og i tett kontakt med leverandøren.
(©NTB)