- – Ubehagelig, men nødvendig bok - 08.12.2024
- Urban Legend ute med ny sesong - 07.12.2024
- Funksjonsvarierte Amir hetset: – Ingen grep inn - 06.12.2024
Som barn av 80-tallet husker jeg godt billetørene (uttrykket er en blanding av ordene billett og inspektør). Strenge og tøffe, men også rettferdige. Alltid med et smil i baklomma kontrollerte de at alle og enhver kunne “fremvise riktig billett”. Kutt og effektiviseringer har ført til at de nå har blitt erstattet av en kombinasjon av automater og periodiske kontrollører.
Så skrur vi tiden frem til en tirsdag for et par uker siden, klokken nesten kvart på ti.
“I don't want any gypsies on board”, lød det sjokkerende utsagnet fra føreren over høyttaleren denne Oslo-morgenen i det Sognsvannsbanen stoppet på Majorstuen t-banestasjon.
Flere fikk sjokk. Var det virkelig det han sa? At romfolk var uønsket i vår bys kollektivtransport? Reaksjonene har ihvertfall ikke latt vente på seg. Antirasistisk Senter kaller det hele for “grov diskriminering”, Rødt-politikeren Bjørnar Moxnes sier på Twitter at “T-banesjåføren sier det Oslo-byrådet tenker, bare uten å pakke det inn”, og Ungdom Mot Rasismes Mina Adampour mener hendelsen er verdt en politianmeldelse.
T-banedriften kommer sikkert ikke til å avsløre identiteten til sjåføren. Alt vi kan spekulere i er holdningene til baneføreren. Eller?
Ikke uten grunn
Informasjonsrådgiver for T-banedriften, Andreas Viseth, vil selv la være å tolke utsagnet, eller kommentere om det kan kalles rasisme. Samtidig legger han vekt på at det er i strid med opplæring som førerne får.
Selv har jeg observert flere ganger enkelte medpassasjerers frustrasjon over uønskede oppmerksomhet over tigging og sjenerende trekkspill. Her må man også legge til at antallet lommetyverier har siste år økt betraktelig i Oslo sentrum. Ofte skjer lommetyveriene i byens kollektivtransport, og på de tidspunktene folk står som sild i tønne på trikk, buss og t-bane.
Hver gang trikken krysser stoppestedet på Brugata lyder varselmeldingen “se opp for lommetyver i dette området”.
Kontroll fremfor “trikkenekt”
Selv tror jeg mange sitter med en ekkel følelse om at “nå har det gått for langt”. Uansett hva man har ment om romfolket tidligere. Å nekte noen adgang til det offentlige rom, enten det er en t-banevogn eller en park, på bakgrunn av etnisitet har nemlig en svært tvilsom historisk klang.
Alle som har lest Anne Franks dagbok kjenner seg igjen når hun skriver om de nye forordningene, blant annet om når jødene ble nektet å bruke trikken. Trikkenekten ble etterhvert til forbud mot å reise ut av de jødiske områene og til forbud mot å samles med ikke-jøder. Resten av historien kjenner man dessverre altfor godt. Og parallellene overfor romfolket er skremmende like.
Mer kontroll
Så hvordan skal man klare å skape trygghet uten å måtte hentyde til stereotypier og fiendebilder? Jeg tror det er her billetøren kan (og burde) få en etterlengtet renessanse. Staut og resolutt, med yrkesstolthet og pondus, og viktigst: som kan heve kollektivtransportens husregler.
Ta tak i snikerne, lommetyvene og andre som finner på ugagn i byens kollektivtransportmidler. Uansett hvilken etnisk gruppe ugagnskråkene tilhører.