Nei til forbud mot niqab!

En burkakledd kvinne blir oppfordret til å teste tyske sigaretter i en av de mange reklameplakatene som ble vist i et lysbildeshow ved inngangen til utstillingen „Typisk!”
Det er ekstreme versjoner av sosial kontroll vi må bekjempe, ikke et klesplagg laget av bomull eller akryl, skriver Yousef Bartho Assidiq i Mangfoldige meninger.

Jeg personlig har ingenting til overs for verken niqab eller burka. Hver gang jeg har møtt noen som bruker plagget så har jeg ikke visst om jeg skal se på øynene, ned i bakken eller bare en annen vei. Det er ikke slik at klesplagget får frem noen annen reaksjon hos muslimer flest enn det gjør i majoritetsbefolkningen.

Allikevel så syntes jeg ikke at man skal begynne å forby alt man misliker eller sliter med å forholde seg til – det er sånn politikk føres i land vi sjeldent ønsker å sammenlikne oss med.

Personlig mener jeg også at variasjon er bra og at folk må få lov til å utfolde seg like mye på utsiden som på innsiden enten det er religiøst eller på andre måter ment for å gi et kraftig signal – om det er en punker med hanekam, piercing og nagler over hele – om det er en goth som sminker seg likbleik og går i mørke og dystre klær eller om det er en biker med skinnjakke, store symboler, langt skjegg og en kroppsbygning som hadde passet ypperlig til å skremme livskitten ut av alle som skylder penger til feil folk. Jeg tenker at dette er en tilhørighet som er viktig for vedkommende, da har jeg to valg:

Jeg er personlig imot både niqab og burka – men det alene kvalifiserer ikke til at jeg syntes det er verken formålstjenlig, fornuftig eller smart å forby det.

1. Forholde meg til det.
2. Ignorere det og finne andre ytre sanseinntrykk som appellerer mer til meg.

Jeg kjemper for enhvers rett til å ta valg som er riktig for dem selv og jeg ville forsvart en muslimsk kvinne, andre kvinner og menn sin fulle rett til å gå i bikini like mye som jeg ville forsvart deres rett til bruke andre klær som dem mener passer til det uttrykket de ønsker å gi utad i øyeblikket de er i.

Det til tross for at ikke alt kanskje passer inn i det jeg syntes er verken pent, fornuftig eller rimelig – men, hvem er jeg til å definere hva som er rett, galt og moralsk riktig for andre enn meg selv? Om jeg ikke liker piercing og tatovering så lar jeg være å ha folk som stikker ting inn i huden min og tegner på den. Det betyr ikke at jeg skal moralisere ovenfor alle andre som syntes dette er kult, tøft og noe som de føler fremhever eller viser tydelig hvordan de ønsker å fremstå i øynene til andre.

De vanligste grunnene til at folk ønsker forbud:

1. Vi må fjerne dette undertrykkende og kvinnefiendtlige plagget!
Mitt svar: I den grad kvinner blir tvunget til å bære dette plagget så er det ikke klesplagget i seg selv som er problemet, men vedkommende som utsetter kvinnen for tvang.

Tror dere virkelig at en person som utfører en så usannsynlig sterk grad av sosial kontroll kommer til å se seg slått om plagget blir forbudt? Det finnes ti tusen andre måter man kan underkue og undertrykke mennesker på.

Dessuten, dersom man allerede er utsatt for en slik form for ekstrem sosial kontroll av enten foreldre eller av ektemann så er neste steget å forby muligheten til å være ute i offentligheten fullstendig. Hva har vi oppnådd ved å ta fra denne kvinnen den aller siste muligheten hun har til noe frihet?

Burde ikke fokuset da isåfall være på vedkommende som utfører denne formen for ekstrem sosial kontroll – og ikke på et plagg laget av bomull?

2. Finlandshette er forbudt, så hvorfor skal niqab være lov? Dessuten. Hva hadde skjedd om man kom inn i en bank med finlandshette eller niqab?!
Mitt svar: Finlandshette er kun forbudt i offentlige arrangementer slik som demonstrasjoner og markeringer – det kan imidlertid søkes om dispensasjon dersom det skal være et karneval eller en teaterforestilling.

Når det kommer til at det kan oppfattes som et ran eller spre unødvendig frykt om man kommer maskert inn i en bank så er svaret enkelt: Det er ikke noe vits å komme maskert inn i en bank med gode intensjoner enten man har niqab eller finlandshette. I banken er det et krav om å bli identifisert ved banktjenester. Det er da en institusjon som ikke passer for noen med en trang til å gå med slike plagg.

Da får man enten bruke nettbank eller ordne opp i banken via noen andre.

3. Ja, men hva hadde skjedd om vi hadde kommet i bikini i Saudi Arabia?! Hvorfor skal vi la muslimene komme med særkravene og la dem få gjøre som dem vil her når vi ikke kan det i deres land?
Mitt svar: Dette er mitt favorittargument. Hvorfor skal vi hente verdier og politikk fra land vi ellers ikke liker å sammenlikne oss med? Hvorfor skal vi si at siden Saudi Arabia er både kjønnsdiskriminerende, blottet for likestilling og likeverd så skal vi behandle våre medborgere på samme måte…? Vi burde heller være et land som Saudi Arabia forhåpentligvis med tiden kan innse at det er mye å lære ifra.

Det er fullstendig ulogisk og ikke et åpent liberalt demokrati verdig å hevne intolerante og middelalderske politiske stater sin politikk på en uskyldig tredjepart som kanskje ikke engang har noen tilknytning til landet.

4. Det er helt umulig for meg å kommunisere med noen som ikke man kan se ansiktet på. Det er fullstendig imot vår kultur og jeg blir både skremt og sint.
Mitt svar: Så vi skal forby noe med utgangspunkt i at man selv ikke liker det? At man selv ikke anser det som moralsk eller verdimessig riktig eller akseptert – så skal det gi oss rett til å definere hva som er rett og galt for andre?

Dette er den form for moralpoliti som man ønsker å bekjempe fra andre siden der man omtaler lettkledde kvinner med ord som ikke hører hjemme noe sted.

Oppsummert hvorfor jeg er imot et forbud mot plagget

Jeg mener at et forbud mot niqab vil gjøre situasjonen for dem som bruker dette plagget mot sin vilje ennå verre.

Jeg mener at et forbud mot niqab vil bli brukt av de mest konservative, radikale og ekstremistiske gruppene til å forsøke å skape et bilde om at Norge ikke er så åpent, tolerant og med den sterke religionsfriheten som vi hele tiden fremhver.

Jeg mener også at det er uverdig å senke en så enormt viktig problemstilling som sosial kontroll ned på et detaljnivå der kun 0.1% av de som er utsatt for dette daglig blir hørt og sett. Niqab er svært lite utbredt og var ennå mindre utbredt før debatten startet. Nå har flere tatt på seg plagget som et opprør mot det etablerte.

Til slutt mener jeg også at de fleste argumentene for et forbud baserer seg på at man misliker plagget og at man i debatten har sett seg blind på følelser fremfor å diskutere hvor fornuftig et slikt forbud vil være og konsekvensene av det.

Jeg er personlig imot både niqab og burka – men det alene kvalifiserer ikke til at jeg syntes det er verken formålstjenlig, fornuftig eller smart å forby det. Snarere tvertimot mener jeg det er kontraproduktivt og destruktivt på nesten alle mulige måter.

En tigger blir ikke mindre fattig av at vi forbyr han å tigge.
En hjemløs får ikke en varm seng å sove i om vi forbyr han å sove utendørs.
En undertrykket kvinne blir ikke fri av at vi forbyr henne å bruke et spesifikt plagg.