Det har vært mange debatter om hvem som står med makten til å definere rasisme i media og offentlige debatter det siste året.
Foto: Unicef (Portrettbildefotograf: Oda Aunan)
Folk av afrikansk opprinnelse blir diskriminert av både etnisk norske og minoriteter. Så lenge dette skjer, synes jeg at å fortelle den norskafrikanske befolkningen hva som er rasistisk er upassende, skriver Rahwa Yohaness i dette innlegget.
621Shares

Dette er ikke en oppfordring til å kansellere eller sensurere noen. Som alle andre i Norge, har jeg ytringsfrihet, og jeg utøver den.

Blackface og undertrykkelse – også i Norge

Jeg er forbauset over at man er blitt rask til å bruke «kanselleringskultur»-unnskyldningen hver gang noen får kritikk for noe de sa eller gjorde.

Utrop – Norges første flerkulturelle avis la ut en profileringsartikkel av politikeren Mani Hussaini for et par dager siden. I denne artikkelen snakker Hussaini om hvordan han fikk usaklige angrep og kritikk på internett fra en viss afrikansk studentorganisasjon og grunnet kanselleringskultur. 

Før jeg fortsetter, vil jeg først gi en liten kontekst i hva han ble kritisert for og kritikken. Han skrev en artikkel med tittelen «Det pågår en krenkefest og ingen av oss er invitert» som en respons på blackface-debatten i fjor. I artikkelen, erkjenner han at rasisme eksisterer i Norge, men at Norge ikke er USA. Han fortsetter med å si at «vi deler heldigvis ikke historien om undertrykkelsen av den afroamerikanske befolkningen». Feil. Blackface har blitt brukt i Norge og vi har en historie om undertrykkelse (slå opp Danmark-Norge og St. Croix). 

Norskafrikansk befolkning vet selv godt hva som er rasistisk

Den ikke-navngitte «afrikanske studentorganisasjonen» la ut et innlegg på Instagram som lød noe i nærheten av «asiatiske Mani Hussaini, skal belære oss svarte hva rasisme er, hva ville vi gjort uten han?», en sarkastisk reaksjon på en nedlatende artikkel.

Det er uansvarlig å sammenligne en studentforening med totalitære regimer eller definere hvor den står politisk ved å knytte den til den ekstreme fløyen.

Når man uttrykker seg på en bagatelliserende, nedlatende og usaklig måte, bør man forvente et svar av samme art.

Jeg benekter ikke at alle minoriteter deler enkelte like opplevelser. Ja, vi deler noen opplevelser, men det finnes noen opplevelser som eksklusivt oppleves av folk av afrikansk opprinnelse. Folk av afrikansk opprinnelse blir mobbet og diskriminert og kalt for «aper», n-ordet, og mange andre ting på skoler og andre arenaer, av både etnisk norske og ikke-afrikanske minoriteter. Så lenge slike hendelser fortsetter å finne sted, synes jeg at det å fortelle den norskafrikanske befolkningen hva vi skal oppfatte som rasistisk, uansett opprinnelse er å ta det for langt. 

Offentlige figurer bør uttale seg ansvarlig

Jeg har forklart dette før og jeg sier det igjen. African Student Association UiO har på ingen måte prøvd å forhindre Hussaini fra å uttrykke seg eller kansellere han, verken på Instagram-innlegget eller i videoen som ble lagt ut.

Jeg vil avslutte med å si at det er uansvarlig å sammenligne en studentforening med totalitære regimer eller definere hvor den står politisk ved å knytte den til den ekstreme fløyen. Det har vært mange debatter om hvem som står med makten til å definere rasisme i media og offentlige debatter det siste året. En skulle tro at Hussaini som politiker og offentlig figur med en sterkere definisjonsmakt enn mange av oss i den «stille majoriteten» ville være mer ansvarlig i hvordan han uttrykker seg om saken.

Våre leserinnlegg er meningsytringer som gir uttrykk for skribentens holdning. Se her for mer informasjon om hvordan du sender et innlegg til våre debattsider.