Jeg hadde forventet en viss standard hos muslimene som selv er en minoritet og vet nøyaktig hvordan det føles å bli utsatt for fordommer, hat og konspirasjonsteorier, skriver artikkelforfatteren.  
Foto: Canada Visa
Enkelte norskpakistanerne kaster seg på samme bølge som sine egne meningsmotstandere, skriver Naserah Yousuf i dette innlegget. 
209Shares

Store norske leksikon forklarer begrepet polarisering slik; «Polarisering er en skjerping av standpunkter, slik at to klart motstridende og ofte ekstreme oppfatninger får økt tyngde.»

Altså er det snakk om to totalt motstridende ytterpunkter som likevel har en ting til felles; begge er ekstreme i sine oppfatninger. Noen ganger er det konspirasjonsteorier og feilinformasjon som ligger til grunn for en slik polarisering. Andre ganger er det en bevisst vilje om å skade motparten gjennom å spre regelrette løgn og falske rykter. Men uansett årsak ender det hele ofte opp med å gjøre en fjær til fem høns. Og takket være dagens sosiale medier er det ikke langsøkt å påstå at det starter med en uskyldig fjær, men ender opp som en elefant i den andre enden av jungeltelegrafen. 

To sider – én retorikk

Det har gått som et velsmurt maskineri inne i ulike tråder og poster både i åpne og lukkede grupper og på folks personlige Facebook-vegger nå. Det startet med debatten rundt Pride, homofili og kjønn. Så skjedde det forferdelige angrepet på London pub, brenningen av Pride-flagget på Haugenstua, påkjøring av et SIAN-medlem på E6, og til sist, men ikke minst, skytingen i København. 

Alle disse hendelsene ga vann på mølla til de som trives og vokser i polariserte miljøer, både on- og offline. På den ene yttersiden har vi de som maner til deportering av muslimer og/eller henrettelse av disse. I den andre ytterkanten har vi de som kaller kvinnen som kjørte ned SIANs bil for «løvinne» og «heltinne». Begge har til felles at de bruker nøyaktig de samme argumentene når de forsvarer og hyller sine «rollemodeller». I tillegg florerer det feilinformasjon og konspirasjonsteorier i begge rekkene. 

De som selv er en minoritet burde holde en viss standard

Det er ikke noe annet å forvente fra ytre høyre og SIAN-sympatisører, for denne hatspredningen har de holdt på med en god stund nå. Også før hendelsen på E6. Men personlig forventet jeg litt mer fra de muslimske norskpakistanerne som nå dessverre ser ut til å ha kastet seg på samme bølge som sine egne meningsmotstandere. 

I en lukket norskpakistansk Facebook-gruppe, med tusenvis av medlemmer, postes det konspirasjonsteorier og feilinformasjon. Dette gjelder debattene rundt Pride, SIAN-hendelsen og skytingen i København. Selv om enkelte medlemmer reagerer sterkt, og sier ifra, blir postene og kommentarene stående. 

Disse konspirasjonsteoriene deles deretter flittig av medlemmer som biter på, og vipps, så har vi alternative nyheter som nøres opp under og oppmuntres i det norskpakistanske miljøet. Det brukes i tillegg bilder og videosnutter som er tatt ut av kontekst og som viser kun det mest ekstreme og ytterliggående når det gjelder temaene som debatteres. 

Hva forventer de av unge som allerede føler på utenforskap og ser tillitspersoner fra sitt eget miljø hylle en som utførte en handling som kunne kostet andre livet? 

Slik sett er en del muslimers manipulering av fakta ikke noe annerledes enn ytre høyres. Men som sagt, jeg hadde forventet en viss standard hos muslimene som selv er en minoritet og vet nøyaktig hvordan det føles å bli utsatt for fordommer, hat og konspirasjonsteorier. 

De som allerede føler på utenforskap

Det er stor enighet i det norske samfunnet om at SIAN er en antimuslimsk og islamofobisk gjeng som sprer hat og splittelse i samfunnet. Takket være SIANs egne filmopptak må man nesten være blind og døv for ikke å oppfatte deres oppførsel som rasistisk, muslimfiendtlig og hatsk. 

Nettopp fordi folk flest vet hva SIAN står for, gjør en del muslimer seg selv en bjørnetjeneste med å heie på de som reagerer fysisk mot hatsprederne. Og slik er de dessverre, gjerne ubevisst, med på å «bevise» SIANS egne utsagn om at muslimer er «morderzombier» og «voldsaper». 

Som samfunnsdebattant og en person som arbeider med barn og ungdom, kan jeg allerede se faresignalene gå bananas. For dette er den perfekte oppskriften på enda mer utenforskap og oss-mot-dem mentalitet. 

Hvilke signaler tror admin i den norskpakistanske gruppa hen sender ut til ungdommen når hen etterspør religiøs og rettslig støtte fra sine medlemmer for kvinnen som var med på å kjøre ned SIAN-bilen? Det hjelper lite at denne oppfordringen forsvares som «frivillig».  Kvinnen omtales som «offer» og det oppmuntres til å samle inn penger for henne. 

Hva tenker disse godt voksne menneskene vil skje når barn og unge i deres omgangskrets får bekreftet av deres egne at etniske nordmenn, politiet og også rettsapparatet bevisst forskjellsbehandler muslimer ved å «støtte» SIAN? Hva forventer de av unge som allerede føler på utenforskap og ser tillitspersoner fra sitt eget miljø hylle en som utførte en handling som kunne kostet andre livet? 

Om svaret deres er alt annet enn mer hat, fordommer, polarisering og utenforskap, ja da må dere virkelig klappe dere selv på skulderen for en elendig utført jobb, både som samfunnsborgere og som foresatte. Som en minoritet som selv har følt på diskriminering bør man være for god til å ty til samme grep som høyrepopulister og muslimfiendtlige grupperinger. Nå er tiden inne for enda mer samhold og felleskap i det norske samfunnet. Skrot all polarisering!

Våre leserinnlegg er meningsytringer som gir uttrykk for skribentens holdning. Se her for mer informasjon om hvordan du sender et innlegg til våre debattsider.