På samme måte som det er historieløst å gi inntrykk av at det hersket ro i Midtøsten før 7.oktober, er det villedende å prate om slik ro før 22.april.
Norsk mediedekning av den vedvarende spenningen mellom India og Pakistan knyttet til Kashmir, speiler på mange vis dekningen av Israels aggresjon mot Palestina: Indias folkerettsstridige angrep tåkelegges som kontraterroroperasjoner, og indiske anklager gjengis uten å nevne fraværet av bevis.
Til tross for dette utfordrer ikke norske medier indiske styresmakters rettferdiggjørelse av egne handlinger. Både fra journalist-, akademiker– og politikerhold fremstilles det også som om India ikke har noe annet valg enn å reagere på vold med vold. I tråd med en islamofob retorikk som fokuserer på vold fra muslimer snarere enn vold mot muslimer som et sikkerhetsproblem, gir VG inntrykk av at historien begynte med et terrorangrep 22.april. Det er en påminnelse om hvor enkelt terrordiskurs kan misbrukes til å legitimere urett.
Den verdensberømte pakistanske forfatteren Fatima Bhutto påpeker et annet viktig forhold som er viktig for å forstå indiske aktørers aggressive linje overfor Pakistan og muslimer: Vestlig støtte og straffefrihet til Israels folkemord og bombing i Midtøsten har gitt India selvtillit til åpent å tilsidesette internasjonale normer og folkerett.
Vestlig støtte og straffefrihet til Israels folkemord og bombing i Midtøsten har gitt India selvtillit til åpent å tilsidesette internasjonale normer og folkerett.
Samtidig bør det ikke overraske noen at India og Israel speiler hverandre i retorikk og atferd, og at Israel raskt rykket ut med støtte til India for dets angrep på Pakistan. I boken Hostile Homelands, gjennomgår Azad Essa India og Israel nære partnerskap, inkludert omfattende våpenhandel. India er verdens største importør av israelske våpen, og India har forsynt Israel med våpen de bruker mot palestinske barn. Blant hindunasjonalister på sosiale medier er disse barna like dehumaniserte som pakistanske barn.
I begge land rår dessuten en etnonasjonalistisk ideologi hvor én religiøs gruppe søker full overlegenhet og rett til å diskriminere og fordrive muslimer og kristne. På samme måte som sionister fører hindunasjonalister en fi ndtlig og folkemorderisk retorikk og politikk overfor muslimer. Statstøttede militante trakasserer og lynsjer folk med en annen religion enn dem selv, og både hindunasjonalister og sionister er landekspansjonistiske.
Hvorvidt hindunasjonalistene og sionistene vil lykkes i å fullt ut gjennomføre sin agenda, avhenger av om verdens frie borgere – inkludert i Norge -vil yte motstand mot fascistisk ideologi.