Irakiske Mohammed Al-Mashhadani fikk en sekser i norskeksamen siste året på videregående skole.
Foto: Rune Hammerstad

Fikk sekser i norsk etter tre og et halvt år i Norge

Etter kun tre og et halvt år i Norge fikk irakiske Mohammed Al-Mashhadani (21) toppkarakter i norsk muntlig eksamen på vg3-nivå. Nå vil han bli lege.

 

Utrop nr. 25/2018 (21.06.2018)

– Gjett hvem som fikk 6 i dag på norskeksamenen. 6 etter 3 og et halvt år i Norge! Jeg er veldig stolt og ydmyk.

Slik lød det på Al-Mashhadanis Facebook-side etter fullført norskeksamen i mai. 

Mindre enn ett år etter at han begynte å ta videregående fag som privatist, er bragden et faktum for den målbevisste irakeren som nylig har fullført videregående opplæring i norsk. Han var lenge usikker på hvordan han ville takle den store oppgaven han hadde pådratt seg.

– I begynnelsen var jeg veldig bekymret. Det er et stort pensum som går over tre år som jeg har dekket på 24 uker. Da jeg gikk inn til eksamen, følte jeg likevel at jeg kunne pensum og at det bare var å gjøre mitt beste. Læreren min var også en stor motivasjon.

For den målbevisste eleven er sekseren et steg i riktig retning av å realisere hans største drøm og ambisjon.

– Målet mitt er å studere medisin her i Norge, og jobbe for Leger Uten Grenser. Tanken min er at jeg må studere for å bygge livet mitt, og for å kunne hjelpe de som trenger det.

Vil bekjempe fremmedfrykten
For Al-Mashhadani er det ikke kun tanken på å bli lege som motiverer han til å jobbe hardt. Det er drømmen om bedre integrering for alle noe han er lidenskapelig opptatt av.

– Jeg mener at vi som kommer til Norge er ressurser som vil bidra i dette samfunnet. Det vi trenger, er muligheten til å vise det for å kunne overbevise andre om at vi er ressurssterke personer som ikke bare trenger å være her, men som fortjener å være her. Vi har utrolig mye som Norge trenger. Kulturen som vi har med oss blir ofte sett på som noe negativt og et problem. Man burde heller se på det som noe vi kan lære av.

Som aktiv foredragsholder for flere organisasjoner er innvandring, integrering og fremmedfrykt temaer han ofte tar opp. Ved å stå frem som et godt eksempel håper Al-Mashhadani å utgjøre en forskjell.

– For meg er det veldig viktig å bekjempe fremmedfrykten. Flertallet av de som kommer er mennesker som ønsker å bidra og som vil lære seg norsk og som vil utrette noe med livet sitt. Mangel på informasjon, mangel på forståelse, mangel på dialog er det som fører til at du frykter meg. Det kan kanskje endre seg om vi kommer ut og sier «Hei, jeg er her. Har du noen spørsmål? Kom og spør meg, så får du vite mer om meg. Lurer du på noe så kom og snakk med meg og ikke om meg».

Lærte seg norsk på egenhånd
Da Al-Mashhadani ankom Norge for tre og et halvt år siden, var iveren etter å komme i gang med norskopplæring og integrering i det norske samfunn stor.

Det over to år lange oppholdet på asylmottaket ble en tøff tid for Al-Mashhadani, preget av mye usikkerhet. Det var her han beslutter seg for å ta saken i egne hender.

– Fordi det første mottaket vi bodde på, var så avsidesliggende, hadde jeg ikke muligheten til å bli kjent med nordmenn direkte. Da bestemte jeg meg for å lære meg norsk for å bli kjent med det norske samfunnet og dets folk. Jeg begynte derfor å lære meg norsk på egenhånd gjennom å bruke Facebook. Her kunne jeg bli kjent med mennesker og skape meg et nettverk.

Fullfører videregående på rekordtid
For å oppnå sin drøm har Al-Mashhadani gått målbevisst frem og håper å fullføre videregående på kun et og et halvt til to år. Det unge legehåpet, som nå er i sitt tredje semester  ved Sonans, er allerede godt i gang og så langt bugner det av femmere og seksere på karakterkortet. 

– I fjor hadde jeg norsk skriftlig eksamen og fikk en femmer. Jeg har nesten seks i alle fag og en del femmere. Nå har jeg i tillegg til norsk muntlig hatt eksamen i både engelsk, der jeg fikk en femmer, og kjemi, der jeg fikk en sekser.

Takker støttespillerne
For Al-Mashhadani er det viktig å trekke frem støttespillerne som har heiet han frem og hjulpet ham i løpet av de siste månedene, spesielt læreren hans Jostein Christensen.

– Da jeg begynte på kurset med den tanken at jeg skal studere hele den norske litteraturen, språkhistorie og dialekter, tenkte jeg at dette blir utfordrende. I starten følte jeg at jeg var 5000 skritt bak alle sammen og at alle kunne mer enn meg. Læreren min så heller mine styrker og det jeg hadde i meg for å lykkes. Det er takket være personer som ham at jeg har kommet dit jeg er i dag.