Rasering av morsmålsundervisningen

Author Recent Posts Fra leserne Latest posts by Fra leserne (see all) Privatskoler, det nye Norge og kunnskapsministeren! - 16.04.2006 Julenissen kom ikke til Fatim - 15.04.2006 Afrikaneres møte med politiet er vanskelig - 07.04.2006 Ca 7,5 % av elevene i Norge har flerkulturell bakgrunn. Blant lærerne er det nesten ingen migrasjonspedagogisk kompetanse. Samtidig gjør […]

Ca 7,5 % av elevene i Norge har flerkulturell bakgrunn. Blant lærerne er det nesten ingen migrasjonspedagogisk kompetanse. Samtidig gjør Bergen kommune sitt ytterste for å kvitte seg med flertallet av morsmålslærerne de har, og begrunner dette med manglende kvalifikasjoner.

Bergen RV protesterer mot Bergen Kommunes misbruk av kompetansekravene. RV krever at Bergen Kommune bruker de øremerkede midlene til morsmålsundervisning til det de er ment for, i stedet for å fordele dem lettvint på andre oppgaver. Bergen RV oppfatter kommunens håndtering av denne saken som et bevisst forsøk på å undergrave morsmålsundervisningen av minoritetsspråklige.

Det er flere gode grunner til å opprettholde tilbudet om morsmålsundervisning for minoritetsspråklige. Vi vil fremheve:
Elevenes kulturbevissthet og kompetanse styrkes.
Elevenes morsmålskompetanse utvikles.
Samfunnet har bruk for flerspråklige mennesker i en tid med stadig mer internasjonal samhandling.

Gjennom et godt tilbud i morsmålsundervisning og tospråklig fagundervisning sikrer skolen seg også tospråklige lærere, som formidlere mellom hjem og skole, som voksenmodeller for elevene, og som kulturell kapital for hele skolesamfunnet.

Opplæring i morsmål gir bedre grunnlag for å tilegne seg nye språk. Dersom en elev har utviklet et godt begrepsapparat på sitt morsmål, vil eleven lettere kunne tilegne seg ord og begreper på et nytt språk. Det er lettere å sette nye språklige merkelapper på begreper man allerede har, enn å skulle lære både innholdet og ordene på det nye språket.

Morsmålsundervisning bidrar til å høyne språklige ferdigheter generelt. Minoritetsspråklige som har lært å lese og skrive på morsmålet, har tilegnet seg ferdigheter som kommer til nytte når de skal lære lese og skrive norsk. På samme måte er morsmålsferdigheter en ressurs for norskspråklige elever når de begynner med andre språk.

Med alle disse gode argumenter som også støttes i sentrale føringer er det da ganske rart at Bergen kommune legger så mange hindringer i veien for en god morsmålsopplæring. Det er for eksempel 40 kurdiske barn som nå ikke får tilbud om morsmålsundervisning.

Omorganiseringen i Bergen sier at klagebehandlingen skal skje ved baseenheten. Disse barna er fratatt mulighet for morsmålsopplæring og i tillegg mistet mulighet til å klage. Det siste året er det fjernet 50 stillinger for morsmålslærere i Bergen. Hvis omorganiseringen ble begrunnet med kvalitet så har noen snakket usant.
Dette er rasering av et tilbud.