Skal lære å bruke rollespill mot rasisme og diskriminering

Håndtere: Nye nettressurser fra kompetanseutviklingsprogrammet Dembra skal hjelpe lærere å bli flinkere til å håndtere diskriminering og rasisme i klasserommet. (Illustrasjonsfoto)
Foto: Neonbrand/Unsplash
Nye nettressurser som skal hjelpe lærere og skoleledere med å forebygge rasisme, antisemittisme og annen gruppefiendtlighet i skolen, ble i går presentert på et seminar på Holocaustsenteret.

Da fikk lærerutdannere gjennom bruk av rollespill, perspektivtaking (sette seg inn i andres perspektiv, journ.anm.) og case-studier prøve seg på metoder som skal få lærerstudenter til å bli bedre til å forebygge og håndtere diskriminering og rasisme i klasserommet.

Saken ble først omtalt av Utdanningsnytt.

De nye nettressursene er en del av kompetanseutviklingsprogrammet Dembra, og er blant annet beregnet for lærere, skoleledere, lærerutdannere og lærerstudenter.

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner var til stede under seminaret, og fortalte i sin innledning om en ung jente som ta til ham: «Hvorfor skal jeg la meg integrere i et samfunn som ikke vil ha meg?»

– Det er en viktig påminnelse om at vi ennå ikke er der vi skal være, sa han.

Les også: Nå skal lektorstudenter få opplæring i håndtering av rasisme i klasserommet

Dembra-leder Peder Nustad og prosjektleder i Dembra for lærerutdanningen, Claudia Lenz, fortalte under seminaret hvordan nettressursene rettet mot lærerutdanningen er bygget opp.

– Dembra er relevant fordi vi tar for oss identitet og tilhørighet, globale utfordringer, strukturell rasisme og kolonialisme. Vi støtter også arbeidet inn mot lærernes profesjonsfellesskap, fortalte Lenz til Utdanningsnytt.

Fikk teste ut nettressursene

Deltakerne på seminaret fikk muligheten til å teste ut nettressursene gjennom deltakelse på ulike workshops.

En av workshopene handlet om å ta i bruk terroraksjonen 22.juli i undervisningen for å lære seg perspektivtaking som metode. Målet var å forsøke å se terroraksjonen fra Anders Behring Breiviks perspektiv og fra ofrenes og de pårørendes perspektiv.

Formålet med øvelsen var å trene seg på å møte meningsmotstand og bruk av kritisk tenkning.

Vil ha slutt på stygg språkbruk

Jan Tore Sanner trakk under seminaret også frem det rasistisk motiverte drapet på 15 år gamle Benjamin Hermansen.

– Benjamin var en vanlig norsk gutt som ble jaget og trengt inn i et hjørne fordi han var brun i huden. I etterkant av drapet samlet det seg nesten 40.000 mennesker med fakler i Oslo sentrum, sa han, og la til:

– Det må bli slutt på bruk av skjellsord fordi man ser ut som gjør eller bærer et religiøst plagg.

Videre fortalte han om et besøk på Gulset ungdomsskole i Skien.

– En elev sa «Vi elever må hjelpe til å få stygg språkbruk av moten. Vi må vise at det ikke er kult».