Fremstilte Trump som «pestlege» i iransk karikaturfestival

Trump som Svartedauden: Slik tegner illustratøren Trygve Fjæstad Andersen USAs president i en iransk karikaturfestival.
Foto: Trygve F. Andersen/http://2mind-design.no
Som eneste skandinaver ble Trygve Fjæstad Andersen valgt ut som en av finalistene i en satirisk og Trump-kritisk karikaturfestival.
212Shares

Fjæstad Andersen er utdannet illustratør og grafisk designer, og jobber som seniordesigner og kreativ leder i 2Mind-design. Fra og med i år skal han også tegne fast i Utrop.

Ved årsskiftet deltok han i den internasjonale karikaturkonkurransen The 2nd Trumpism Cartoon Contest, arrangert av Iran Cartoon, også kjent som Iranian House of Cartoon.

625 kunstnere fra 79 land deltok med til sammen 1864 tegninger i to kategorier. Derfor er det ekstra morsomt at min Facebook-nyttårshilsen 2020 – “The Plague” ble valgt ut som en av finalistene, … som eneste tegner fra Skandinavia, skrev han på sin Facebook-side 17.02.
Karikaturtegner Trygve Fjæstad Andersen sendte bidrag til en Trump-kritisk karikaturfestival i Iran. Her er han fotografert med sitt bidrag.
Foto : Claudio Castello

Ut mot middelalderkongene

Andersen har utdannelse fra Westerdals og har jobbet med kommunikasjon med grafisk design. Han har laget logoer og profilprogrammer til helt ulike klienter som Universitetet i Oslo, Peer Gynt-stevnet på Gålå, og skiltprogram for The HUB.

– Samtidig savnet jeg å kunne lage designkunst med samfunnsengasjement.

Så tok han fatt i pennen for to år siden og begynte å lage politiske karikaturtegninger.

– Jeg så etterhvert at den politiske situasjonen i mange land har utviklet seg slik at mange statsledere nå oppfører seg som middelalderkonger.

I tillegg til Trump har Andersen karikert statsledere som Assad og Erdogan. Av hjemlige politikere har han tegnet blant andre statsminister Erna Solberg og og Frps tidligere stortingspolitiker Mazyar Keshvari.

For Utrop har han tegnet kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja, i tillegg til den hetsede og drapstruede franske islamkritikeren Mila og sjamanen Durek Verrett.

“Beleilig” tidspunkt

Karikaturkonkurransen hadde spesiell fokus på kritikk mot USAs president Donald Trump  og hans politikk.

Tegningen fra Trygve viser presidenten kledd ut som legene under Svartedauden, med fuglemaske, sammen med en gruppe rotter. I bakgrunnen kan man skimte den amerikanske Kongressen i fyr.

Trump som Svartedauden: Slik tegner illustratøren Trygve Fjæstad Andersen USAs president i en iransk karikaturfestival.
Foto : Trygve F. Andersen/http://2mind-design.no
– Tidspunktet for karikaturfestivalen var tragisk beleilig. Jeg sendte tegningen min på nyttårsaften. 2. januar ble generalmajor Qasem Soleimani drept av en amerikansk drone i Irak, noe som startet en uker lang krisesituasjon med USA, og som naturligvis preget innholdet i karikaturfestivalen.
– I tegningen er budskapet at Trump er en pest og plage, for USA og resten av verden med sin politikk.

Omstridt satire

Iranian House of Cartoon ble grunnlagt i 1996 og fungerer som utstillingssted og pedagogisk senter for animasjon. Kulturhuset regnes som kanskje det fremste lærestedet for animasjon og illustrasjon i Iran, og har opparbeidet seg et godt kunstnerisk rykte. Flere av de fremste illustratører og tegnere har vært jury ved internasjonale festivaler.
Samtidig skapte man sterkt kontrovers rundt rollen som medarrangør i 2016 i den andre utgaven av International Holocaust Cartoon Contest i Teheran.
Førsteutgaven ble arrangert ti år tidligere, i kjølvannet av karikaturstriden rundt Muhammed-tegningene, av den konservative og regimevennlige iranske avisen Hamshari, som tilsvar på “vestlig hykleri rundt ytringsfrihet”.
Flere av karikaturene ble kritisert for “jødefiendtlighet”, blant annet av daværende FN-generalsekretær Kofi Annan.

– Karikaturer skal sparke mot makten

Nå vi redegjør for Andersen om denne kontroversen og spør om hans mening, svarer han:
– Festivalen du sikter til er over ti år gammelt, så den debatten har jeg ikke fått med meg. Jeg tenker først og fremst på at satirisk politisk karikatur skal sparke oppover, mot de som utøver makt. Mitt utgangspunkt som tegner er ikke å drive med fornedring, og det er forskjell på Gud og Trump.
– Som karikaturtegner har jeg først og fremst ansvar for å sette lys på kritikkverdige forhold i samfunnet og sette i gang en diskusjon. For meg som er tegner ligger det en interesse i å utvide ytringsrom fremfor å skape polarisering.
– Hva tenker du om påstanden om “vestlig hykleri”? 
– Jeg tenker det vanskelig å tolke. Samtidig må man være klar over at det finnes politiske krefter i USA som fører press på tegne- og ytringsfriheten. Vi så det blant annet i polemikken rundt New York Times, som har valgt å ikke lenger sette politiske karikaturer på trykk i sin internasjonale utgave etter anklager om antisemittisme.

Viktig kunstform

Andersen mener han som tegner ikke kan være lettskremt, og villig til å bruke sterke visuelle virkemidler.
– Som journalist har du gjennom trykt ord mer tid til å fremme et syn, et poeng og en konklusjon overfor en leser. Som tegner har jeg kun et par sekunders tid til å fange den samme leserens oppmerksomhet. Og da er man nødt til å bruke sterkere virkemidler, påpeker han.
Hvis statsministeren eller en annen politiker skulle ringe ham for å uttrykke sitt misnøye, vil illustratøren ha et klart motsvar.
– Vi snakker om folkevalgte som representerer oss. Folk som sitter i maktposisjoner må tåle diskusjon, og må tåle å bli karikert. Hvis de ikke lenger gjør det,
må de byttes ut.

– Heldige i Norge

Andersen mener ytringsfrihet ikke er uforenlig med dialog og det å lytte til hverandre, men den er uforenlig med intoleranse.
– Vi er heldige med den ytringsfriheten vi har her, og bør kunne være støttende overfor andre som ikke er i samme heldige situasjon. USA og Storbritannia har også hatt en sterk tradisjon for politisk satire. I land som Syria blir karikaturtegnere grovt mishandlet, og andre steder har man sensur, selvsensur og ulike former for knebling som gjør at man må tegne på en annen måte, ofte mindre direkte og mer subtilt.
Utover året skal Trygve tegne mer Trump og mer om amerikansk politikk, etterhvert som presidentvalget kommer nærmere. Han ser også frem til neste år og stortingsvalget.
– Vi har mye som foregår i Norge, USA og Europa. Vi har menneskeverd som utfordres i asyl- og flyktningpolitikken. Vi har kvinners rettigheter som utfordres av seksuell trakassering. Ting som må tegnes om. Så lenge det finnes kritikkverdige forhold, er vi nødt til å tegne.