Naked Black Justice

Nakenfotograferte mot fordommer

Innovativ kampanje mot stereotypier.
Foto: James Lewi
James Cornelius Lewis, en Atlanta-basert fotograf, prøver å bekjempe folks fordommer med sin egen sjokkvri med naken hud.

Lewis startet sin egen studio i 2008, etter å ha jobbet ti år innen reklame og markedsføringsbransjen. Gjennom fotokampanjen Naked Black Justice prøver han å gjøre folk oppmerksom på sine egne fordommer om etnisitet og hudfarge.

Kampanjen viser 20 afro-amerikanske fotomodeller av begge kjønn, alle nakne, og med hvitmalte slagord på kroppen. Blant slagordene finner vi blant annet kristne sitater som “Vi er alle skapt i Guds bilde”. En kvinnelig fotomodell har påskrevet “Jeg skulle ønske du kunne se det jeg ser”.

Til nettstedet rollingout.com sier Lewis at hans rolle er å bringe oppmerksomhet rundt rasisme, fordommer og generell uvitenhet rettet mot svarte i USA og i utlandet.

James C. Lewis er mannen bak den private kampanjen.
Foto : James C. Lewis

Bringer oppmerksomheten rundt rasisme, fordommer og generell uvitenhet rettet mot svarte i USA og i utlandet.

– Her er formålet å dele min og andres historier slik at vi kan få til endringer i vårt samfunn, konkluderer han.

Vil tiltrekke seg oppmerksomhet
Kunstnerisk leder i den afro-norske dansegruppa Tabanka Crew, Thomas Talawa Prestø, kjenner selv til Lewis` fotokampanjer.

– Han bruker et direkte språk, med et stort spekter i utsagn, og hvor formålet er å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Prestø mener det virker som om folk har fått med seg budskapet.

– Hvis du ser på blant annet bildene som er delt på Facebook så er kommentarene hverken seksuelle, usaklige eller respektløse, påpeker han.

Bekreftelseskampanje
Hjelper slike kampanjer konkret?

– Alt handler om hvem, hva og hvor. Naked Black Justice er ikke en typisk mainstream holdningskampanje som kan brukes på for eksempel t-banen, eller for å endre eventuelle fordommer overfor folk med mørk og svart hud, men heller en typisk “empowerment”-kampanje.

I en norsk sammenheng viser han til både hans eget Tabanka Crew og Queendom som det nærmeste man kommer lignende kunstneriske kampanjer.

– Her er formålet er å bekrefte stolthet og tro på seg selv. 

Hvis du var fotograf, ville du selv stått for noe liknende? 

– I USA og karibiske land, helt klart ja. I Norge nei. Her handler det om jeg nevnte over, om situasjonskonteksten. I USA har du hundretusenvis av afro-amerikanere som i likhet med Lewis er politisk-kunstnerisk anlangt, og del av en bevegelse som fremmer en positiv svart identitet.

Vil du bestille fotomontasjen? Gå inn her (Utrop tar ikke ansvar for ekstern lenke)