Norsk produksjon med på Guinness-rekord

Stjerneregissør Jannicke Mikkelsen når ut til hundrevis av millioner på TV og gikk viralt på Facebook.
Foto: Action Avitation
Logistiske utfordringer innen filmindustrien under pandemien baner vei for ny norsk teknologi som vekker stor oppmerksomhet i utlandet.
457Shares

Filmproduksjonsselskapet MYREZE og teknologi-filmskaper Jannicke Mikkelsen gikk sammen for å løse et oppdrag utenom det helt ordinære for å hylle et ferskt verdensrekord dykk ned til verdens dypeste punkt av Marianegropen.

Oppdagerne Hamish Harding og Victor Vescovo ut på en vellykket hav-ekspedisjon ned til Marianergropen for å utforske verdens dypeste punkt.

– The Challenger Deep er et område der mennesker umulig kan ferdes uten det fremste innenfor teknologi. Flere mennesker har faktisk reist til Månen enn de som har klart å dykke med ubåt ned til det dypeste punktet av Marianergropen. Som en av de få som får sjansen til å utforske dette området av kloden ønsker jeg at denne ekspedisjonen skal bidra til vår felles kunnskap og forståelse av planeten vår, sier Hamish Harding, styreleder for Action Aviation, via en presselmelding.

Med det aller fremste innenfor videoteknologi viser den norskproduserte filmen forløpet til undervanns ekspedisjonen ved bruk av 3D animasjon i AR.

Sees på arabiske nyheter

Kortfilmen gikk umiddelbart viralt på nettet og så oversatt til Arabisk slik at flere arabisktalende seere kunne få med deg det historiske dykket.

Filmen har nå over to millioner avspillinger på sosiale medier og i Midtøsten har over 240 millioner mennesker sett filmen kringkastet i beste sendetid på Al Arabiya nyhetene.

– Vi håper jo med denne filmen at den har sperret opp øynene for hva Norge kan prestere i filmverden. Jeg tror vi har skapt noe helt unikt her som vil sette lista for fremtidige banebrytende ekspedisjoner under havet og ut i verdensrommet.