Spis riktig under Ramadan

 
Foto : melk.no
I løpet av måneden vil vil de fleste muslimer faste mellom soloppgang og solnedgang. I den anledning har Opplysningskontoret for Meieriprodukter (melk.no) har samlet sammen noen råd for hvordan man kan håndtere denne fastemåneden.
0Shares

I år begynte Ramadan søndag 29. juni og siste dag av fasten forventes å være søndag 27. juli. Når Ramadan faller på sommeren, blir det mange timer å faste for dem som bor i Norden.

I Oslo i dag, 19. juli, står solen opp klokken 04.30 og går ned klokken 22.16. Noe som igjen tilsvarer faste i nesten 20 av døgnets 24 timer, og det blir ekstra viktig med et fornuftig mat- og væskeinntak i tiden det er tillatt.

Helsedirektoratet har laget egne kostråd i forbindelse med Ramadan, for at de som faster skal unngå blant annet lavt blodtrykk, dehydrering og forstoppelse. Rådene fokuserer på inntak av vann og annen væske for å unngå dehydrering, og gir en del tips og råd for sykdomstilstander og ulike plager som kan oppstå.

– En plage som kan oppstå ved faste er treg mage, som gjerne oppstår som følge av blant annet lavt væskeinntak. Fiberrik mat som nøtter, grønnsaker og frukt, anbefales, samt å drikke nok og å være litt i aktivitet. Syrnede meieriprodukter kan også ha en effekt, sier ernæringsfysiolog Terese Glemminge Arnesen til melk.no.

Yoghurt mot forstoppelse
Når det er få timer i løpet av døgnet man har anledning til å innta mat og drikke, er det viktig at maten man velger er næringstett, det vil si at maten inneholder mange av næringsstoffene kroppen trenger. Melk og meieriprodukter er matvarer med høy næringstetthet. Opplysningskontoret for Meieriprodukter anbefaler at man får i seg tre meieriprodukter daglig, for å sikre seg det daglige inntaket av flere viktige næringsstoffer.

 
Foto : melk.no

Helsedirektoratet anbefaler blant annet å spise svisker og yoghurt for å unngå forstoppelse.

– Yoghurt gir flere næringsstoffer som kroppen trenger daglig, som proteiner, kalsium, vitamin B2 og B12, jod og fosfor. I tillegg til å spise yoghurt alene, prøv for eksempel yoghurt med frukt, en god saus basert på yoghurt, en forfriskende smoothie med frukt og havregryn, eller en deilig yoghurtdessert, sier Glemminge Arnesen til melk.no.

For dem som har laktoseintoleranse finnes det laktosefri yoghurt, både naturell yoghurt og med smak av vanilje og blåbær, og det finnes laktoseredusert yoghurt. I tillegg tåler de med laktoseintoleranse som regel yoghurt og syrnede meieriprodukter bedre enn andre meieriprodukter, dette fordi bakteriene i produktene kan hjelpe oss med å fordøye laktose.