Norsk-polsk festival vil bryte med stereotypier

Kulturverksteder preget årets utgave av We Do-festivalen.
Foto: Piotr Wrega
Oslos første polske festival, We Do, ville bryte med stereotypiske forestillinger om polske innvandrere.
99Shares

Zaneta Kruszelnicka er initiativtaker og festivalsjef. Hun fremsatte idéen om et polsk festival overfor TrAP (Transcultural Arts Production).

– For meg var det underlig at polakker, som er en av de største innvandrergruppene i Norge, ikke har sin egen festival. Over 100.000 mennesker har polsk bakgrunn i Norge, så idéen var å ha mer representativitet og å bringe folk nærmere hverandre.

Årets festival handlet om å vise frem polsk kultur.

– Vi hadde tre til fem dager med kulturveksteder, og sluttresultatene viste vi frem den siste kvelden. Vi hadde filmkvelder, kor og musikkfremføring, blant annet.

Fremme aksept

Festivalerklæringen er å fremme toleranse og aksept.

– Formålet med festivalen er å fremme inkluderende, åpen og mangfoldig del av polsk kultur, og i år var sidetemaet hvordan ta vare på deg selv.

Under filmkveldene viste man filmen Boylesque, hvor hovedpersonen er en drag-artist. Filmen skal senere i høst vises under Bergen internasjonale filmfestival.

– Filmen er på en måte en bittersøt historie om en person som vil fremme aksept og søker etter kjærlighet og handler om Europas eldste drag-artist.

Helse etter en pandemi

Et av kunstprosjektene handlet om ivaretakelse av egen helse.

– Etter en pandemi har det å ta vare på seg selv fått en fornyet betydning. Vi hadde blant annet fremvisning av lydterapi, og hvordan dette påvirket velvære.

Under kulturkveldene markerte man også støtte til Ukraina gjennom korsang.

– Som en solidaritetshandling med nabolandet vårt inkluderte vi noen elementer av ukrainsk kultur i programmet som dokumentarfilmen “Jorden er blå som en appelsin”. Filmen ble fulgt av samtalen med regissøren Iryna Tsilyk og vi sang ukrainsk sang under ett verksted.

Analogt som neste års tema

Festivalen vil neste år fokusere på temaet “analoge teknologier”.

– Straks etter at festivalen i år var avsluttet gikk vi i gang med å finne inngangsvinkelen til neste år. Vi tenkte at “å gå analogt” kunne være en spennende konsept. Vi skal få inn kunstinstruktører og andre som skal hjelpe til deltakerne å lage god kunst og musikk på gammelt vis, uten digital teknologi eller datamaskiner. For oss kommer det sikkert til å være en utfordring, men så handler jo We Do om å utfordre hverandre og gjøre ting sammen.

Om We Do

Festivalens produsent: Transcultural Arts Production.
Medfinansering: Kulturrådet, Fritt Ord, Oslo Kommune, Republikken Polens ambassade.
Festivalens partnere: Cosmopolite Scene, HER Docs Warsaw, Norge Bus, Smart Hotel, Inter Arts, Zan Kru.
Sponsorer: PGNiG Upstream Norway AS, Byggvision.