Utrop ble opplagsvinner

- For Utrop er dette en historisk dag. I løpet av kort tid har Utrop hatt en formidabel vekst når det gjelder opplagstall, omsetning og redaksjonell kvalitet, og veksten skal fortsette i årene som kommer, sier redaktør i Utrop Majoran Vivekananthan.

Med en opplagsvekst på hele 89,3 prosent som tilsvarer et godkjent
opplagsøkning på 2 212 eksemplarer har Utrop hatt en formidabel vekst.

Ukeavisen ledelse hadde økning på 3 178 eksamplarer og ble vinner tatt i betrakning antall eksamplarer.

– Nisjeavisene har samlet en stabil utvikling. Men her er det flere aviser som går kraftig frem, og flere som går relativt kraftig tilbake. Vinnerne er Ukeavisen Ledelse, Utrop, Morgenbladet, Klassekampen og Finansavisen, mens taperne er Dagens Næringsliv (DN), Tips, Computerworld og Nationen. DN, som har hatt en fantastisk opplagsvekst de siste årene, fikk føle både finanskrisen og nedgang i flysalget i fjor, heter det i følge en pressemeding fra Mediebedriftenes Landsforening.

Utrop-redaksjonen feirer at avisen for annet år på rad er kåret av Landslaget for Lokalaviser (LLA) som opplagsvinner blant nisjeavisene.
Foto : Bjørn Lecomte

Det ble gjort et skille mellom dagsaviser som utkommer mer enn fire ganger i uken og lavfrekvente titler som kommer ut mindre enn fire utgaver i uken.

Hensyntatt antallet eksamplarer er Utrop på andreplassen blant landets 172 aviser som er medlemmer i Mediebedriftenes Landsforening.
Foto : Ola Gjethammer

Klassekampen er opplagsvinner blant dagsavisene med en opplagsvekst på 1.156 eks. (+9,5 prosent). På andre plass finner vi Finansavisen (+ 964 eks ./3,9 prosent) og på tredje plass ligger lokalavisen Gjengangeren i Horten (+ 112 eks./+1,8 prosent).

Majoran Vivekananthan, redaktør i Utrop uttaler seg til media under pressekonferansen om opplagstall 2009.
Foto : Ola Gjethammer

Blant de lavfrekvente titlene er opplagsvinnerne: 1) Ukeavisen Ledelse (+3.178 eks./+39,2 prosent), 2) Utrop (+2.212 eks./+89,3 prosent) og 3) Morgenbladet (+1.247 eks./+5,8 prosent).

– For Utrop er dette en historisk dag, sier Vivekananthan. I løpet av
kort tid har Utrop hatt en formidabel vekst når det gjelder opplagstall,
omsetning og redaksjonell kvalitet, og veksten skal fortsette i årene
som kommer, uttalte redaktør i Utrop Majoran Vivekanathan.

Visste du at Utrop driver med mye mer enn en avis? Les mer her PDF

Utrop i media:
NTB: Hyggelig Utrops-tegn i skadeskutt bransje
Det begynte som en entusiastisk studentgruppe i 2002. Nå er avisa Utrop arbeidsplass for tolv mennesker og en av opplagsvinnerne i 2009.
Les mer

Journalen: Minoritetsavis som en av opplagsvinnerne
I dag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) opplags- og lesertall for avisene i Norge. Den flerkulturelle avisen Utrop med en enorm økning på 89,3 prosent ble presentert som en av opplagsvinnerene, kun slått av Ukeavisen Ledelse.
Les mer

Dagsavisen: Vokser på nisjeprodukt
Nedgangen fortsatte for papiravisene i 2009. Men nisjeaviser som Klassekampen, Utrop og Morgenbladet har funnet løsningen, mener medieanalytiker.
Les mer

Foto / redigering: Sanjayan Shan