– Det er frivillig å bruke hijab

Tariq Ramadan
Foto:Mike Eleftheriades
Det er påbudt ifølge Koranen å bruke hijab, men det er likevel frivillig, mener enkelte norskmuslimer.
0Shares

Dette står i koranen om bruk av hijab:

«30. Si til de troende menn, at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme. Dette er mer sømmelig for dem. Gud er velunderrettet om det de foretar seg.31. Og si til de troende kvinner, at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn» (Koranen vers 24).

Gülay Kutal skriver i et innlegg at majoriteten av muslimer mener at å dekke håret ikke er nødvendig og at diskresjon ikke trenger å bli «oversatt» til visse klestyper.

– Noen er tilhengere av en middelvei og mener at instruksjonene i de hellige tekstene er tvetydige, og at kravet til diskresjon i klesveien varierer individuelt og avhengig av situasjon, skriver hun.

Mohammad Usman Rana mener artikkelen til Kutal er feilaktig fra et religionsvitenskapelig ståsted. Han beskriver at det i islamsk religionsvitenskap ikke er en eneste skriftlærd opp gjennom historien som har sagt noe annet enn at hijab er religiøst påbud.

– Dette inkluderer både kvinnelige, mannlige, shia – og sunniteologer siden islams start – og da blir Kutals påstand om “noen lærde” og “de fleste muslimer mener dette ikke er et påbud” i beste fall ønsketenkning fra et religionshistorisk ståsted, mener Rana.

Tariq Ramadan, som deltok i et debattprogram i regi av debattforumet Intelligence Squared i London, fikk spørsmål om hva han hadde gjort hvis en jente med hijab kom til han og sa at hun blir tvunget til å gå med plagget. Han svarte slik:

– Jeg har faktisk vært borte i slike tilfeller, og jeg ba henne ta det av. Islam tvinger ikke kvinner til å bruke hijab. Men enkelte europeiske land nekter dem å bruke hijab.

Forskjell på tvang og påbud

– Tariq Ramadan mener at khimar, å dekke til håret, er et tydelig religiøst påbud i teologien, men det betyr ikke at man kan eller skal tvinge noen til å følge religiøse påbud eller regler. Jeg mener at ingen skal tvinges til å bære et religiøst hodeplagg eller tvinges til å ta det av, uansett hva man begrunner det med. Ramadan påpeker at til tross for at det er teologisk påbud er det ikke tvang i religionen og at det teologisk er feilaktig å tvinge i religionens navn. Akkurat som det å be fem ganger om dagen og faste er et påbud, er det ingen som kan tvinge folk til å be eller faste, mener Rana.

Ramadan uttalte til The Independent han er klar på Koranen foreskriver at kvinner skal tildekke hår og hals.

– Koranen foreskriver tildekning, men samtidig må vi være klar på et punkt. Det er et fritt valg. Det er i mot islam å pålegge en kvinne å bære det.

I et innlegg i Dag og Tid skriver Ramadan følgende:
”Kimar” (hijab eller islamsk skaut) har vore til stades i den islamske tradisjonen heilt sidan byrjinga.”…”Uavhengig av denne debatten, og sjølv om det dreiar seg om eit islamsk påbod, er haldninga mi klar: Etter mi oppfatning er det forbode, med utgangspunkt i islam, å tvinge ei kvinne til å bere hijab, og det er i strid med menneskerettane å tvinge henne til å ta henne av.”

Samfunnsdebattant Iffit Qureshi sa i en debatt på UtropTV at praktisk talt alle teologer tolker hijab som et påbud. Men at friheten til å velge er viktig.

– Teologene tolker hijab som et påbud basert på Koranen og profetens tradisjoner. Men det står også i Koranen at mennesker selv skal velge og det er ikke finnes tvang i religionen. Det er derfor det finnes muslimer som bruker hijab og de som ikke bruker hijab. De er ikke nødvendigvis dårlige muslimer om de ikke bruker hijab. Jeg tror det viktig å se på intensjonen i en handling. Jeg tror Allah vil se på helhetsbildet, hva jeg har gjort i livet og ikke bare hva jeg har på hodet, sier Qureshi.

Noen muslimer mener at det bare er lærde som kan tolke Koranen. Hva sier du til det?

– Jeg går i Rabita-moskeen og ingen lærde har sagt til meg at jeg skal gå med hijab. Jeg stoler også min egen tolkning av koranen.

Se hele intervjuet med Qureshi her: