At ”Israels” eksil er straff fra Gud, slås fast i jødiske skrifter. Å skulle avslutte denne eksil ved verdslige metoder (slik noen ønsker, ved staten Israel), er forbudt av Gud, skriver Trond Ali Lindstad. Bilde fra filmen Kort og godt.
- Fins antijødiske holdninger i samfunnet, skal muslimer holde seg borte fra det. Noe annet å forholde seg til Israels politikk, der protester og motstand kan være legitimt, skriver Trond Ali Linstad i dette innlegget.
0Shares
Latest posts by Trond Ali Linstad (see all)

Det er fokus på anti-jødiske holdninger, som blant annet skal finnes i noen Oslo-skoler. Muslimske elever skal være involvert. Man spør på denne bakgrunn, om hva islam sier om jøder. Det er grunn til å peke på det.

Islams syn på jøder er variert, liksom objektet, jødene, også er det. Jøder er ikke en ensartet gruppe, og det fins flere typer jødedom. Islams utgangspunkt er positivt. Jøder er en religiøs gruppe, med en åpenbaring som kom fra Gud. Gud valgte jødene, eller ”Israel” – i religiøs betydning (det vil si etterkommerne til Jakob, han med tilnavnet Israel), til å spre monoteismens budskap om at det bare finnes én Gud, du skal leve som Han vil, etter Hans skrifter, og stå til ansvar for det på Dommens dag. Gud gjorde en pakt med ”Israel” – ved Moses, på Sinaifjellet. ”Israel” eller ”Israels barn”, skulle være Guds folk, dyrke den ene Gud, følge Hans åpenbaring og være vitne for Hans sannhet. Og Gud skulle være med dem!

Gud valgte ”Israel” fremfor andre! Og ga dem et klart budskap, Tora´en. Men det fulgte betingelser med, uttrykt i Bibelen slik: ”Herren vil gjøre deg til et hellig folk for Seg, slik som Han med ed har lovt deg, så sant (min uthevning) du holder budene fra Herren din Gud, og går på Hans veier.” (5 Mos 28,9) Og i Koranen slik: ”Hold deres løfte til Meg, så (min uthevning) skal Jeg holde løftet til dere.” (2,40)

Hva skulle skje ved ulydighet? Guds forbannelse ville komme over ”Israel”, som skulle bli rammet av Guds vrede. I Bibelen blir det uttrykt slik: ”Hva du enn foretar deg, skal Herren la forbannelse, forvirring og trussel ramme deg, inntil du blir utryddet og brått går til grunne, fordi du handlet så ille at du gikk bort fra Meg.” (5 Mos 28,20) Og i Koranen slik: ”Den som rammes av Min vrede, skal gå i avgrunnen.” (20,81)

Herren skulle, ved ulydighet, spre ”Israel” blant alle folkene – ”fra den ene enden av jorden til den andre” (5 Mos 28,64). Og bli ”et skremsel, et ordtak og et spottord” (5 Mos 28,37). De skulle få ”skam og vanære, i denne verden, og den strengeste straff på Oppstandelsens dag.” (Koranen 2,85). Hvordan gikk det med ”Israels” pakt med Gud?

Det var jøder som holdt pakten! De forble rettferdige. De holdt fast ved budskapet til Moses, levde etter lovens bud, og fulgte andre profeter. Islam respekterer dem! (7,159) Men de fleste brøt pakten, og gjør det også i etterhånd. Hva sier islam, skal ha gått galt?

De vendte seg bort fra Moses, som de visste var en profet, og de foretrakk gullkalven. (Koranen 2,54) De brøt sitt ord til Gud. (7,135) De gikk gale veier, og ”Gud leder ikke et syndefullt folk”. (61,5) De holdt seg ikke til åpenbaringen. (5,13) De avviste og drepte senere profeter. (2,61) De henfalt til ”urettmessig tilegnelse”. (5,62) Og: ”Du vil stadig oppdage falskhet fra dem, unntatt noen få.” (5,13) Hva påførte dette dem selv?

Gud forbannet dem og forherdet deres hjerter. (5,13) De ble slått med elendighet og usselhet, og pådro seg Guds vrede. (2,61) De skulle streife om på jorden. (5,26)

At ”Israels” eksil er straff fra Gud, slås fast i jødiske skrifter. Å skulle avslutte denne eksil ved verdslige metoder (slik noen ønsker, ved staten Israel), er forbudt av Gud, slik det er slått fast i Talmud (traktat Kesubus s. 111).

Hvordan å forholde seg til de av ”Israels folk”, som islam lærer går feil? Vi skal samtale med dem på beste vis, sier Koranen. Vi skal vær vennlig og opptre rettferdig! (60,8) For blant ”Israels barn” finnes rettskafne folk! (5,69) Annerledes er det med dem som har erstattet religion med en sekulær tro, og gjort ”det hellige folket” til et nasjonalistisk, etnisk samfunn, etablert i det hellige landet (Palestina). Gud forbyr at man slutter fred med slike – som ”drev dere bort fra deres hjem, eller hjalp til ved utdrivningen. (60,9)

Fins antijødiske holdninger i samfunnet, skal muslimer holde seg borte fra det! Noe annet å forholde seg til Israels politikk, der protester og motstand kan være legitimt.