Flyktninger flytter hjem til Ukraina på grunn av dårlig integrering: «Vi gir opp»

Dokumenter Utrop har fått tilgang til viser at det IMDi som er et statlig organ ikke behandler klagene, men viser til at det er kommunene og Statsforvalteren som har ansvaret for boforholdene.
Foto: Sam D/Creative Commons
Flere flyktninger og asylsøkere har det siste året sendt klager til Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) på boforhold og manglende integrering.

Klagestorm til staten om flyktningers boforhold: “Huset er kaldt og fuktig. Jeg kan ikke lage mat eller spise.”

Flere flyktninger og asylsøkere har det siste året sendt klager til Integrerings- og mangfoldsdirektoratet på boforhold og manglende integrering .

For en familie ble det så ille at de valgte å flytte tilbake til Ukraina.

«Vi har bestemt oss for å flytte tilbake til Ukraina. Den oppfølgingen vi har fått fra kommunen, er så beklagelig at vi gir opp og flytter tilbake og forsøker på ny å klare seg i Ukraina. Siden det ikke fungerte med kommunen, ble det umulig for barna å etablere seg», skriver en familie som bodde i Prestfoss kommune.

De forteller om manglende integrering i lokalmiljøet og hevder i et brev til Integrerings og Mangfoldsdirektoratet (IMDi) sendt i november 2023 at de ikke har fått introkurs, fastlege eller møtt noen hos NAV. De var heller ikke fornøyd med 17.000 kroner til livsopphold.

Flere flytter tilbake

Flyktningkonsulent Kristin Tandberg i Sigdal kommune sier at hun ikke kan kommentere enkeltsaker grunnet taushetsplikt.

På landsbasis ser man at mange har valgt å reise tilbake. Grunnene til dette er mange og sammensatte.

– Er integreringen god nok i Sigdal?

– Vi mener integreringen er god i Sigdal kommune. Vi følger lovpålagte regler når det gjelder introduksjonsprogrammet, og alle som har rett til introduksjonsprogram får tilbud om plass i programmet. De må selv være delaktige i egen prosess.

Hun forteller at alle får informasjon om aktiviteter, møteplasser og det arrangeres felles turer/møter i kommunal regi.

– For å bli godt integrert krever det stor innsats fra både den enkelte flyktning og lokalsamfunnet. Vårt inntrykk er at dette fungerer godt i Sigdal kommune.

Større trykk

Hun erkjenner likevel at Sigdal som resten av landets kommuner merker at det er større trykk på kommunens tjenester.

– Vi har allikevel kapasitet til å ta imot flere flyktninger. Både når det gjelder bolig, skole, barnehage, helse, introduksjonsprogram, lag og foreninger og lignende.

Flom av klager

Etter at det har kommet store antall flyktninger fra Ukraina, har det også kommet en flom av klager til Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet (IMDi), som har det overordnede ansvaret for bosetting og integrering av flyktninger og asylsøkere i Norge.

«Utleieren min slo av lyset i huset. Huset er kaldt og fuktig. Jeg kan ikke lage mat eller spise. Jeg kan ikke ta vare på sønnen min og hunden min.”, skriver én som klager til IMDi.

“Kommunen plasserte meg og sønnen min på et upassende sted. Det var veldig kaldt, fuktig og det var sopp der”, skriver en annen person.

På soverommet, i nærheten av sengene, er det utstyr, en enhet for måling av elektrisitet, som skaper elektromagnetisk stråling, skriver en beboer som har kollektiv vernestatus i Norge.

Behandler ikke klagene

Dokumenter Utrop har fått tilgang til viser at det IMDi som er et statlig organ ikke behandler klagene, men viser til at det er kommunene og Statsforvalteren som har ansvaret for boforholdene.

– Dersom IMDi får inn henvendelser av en slik karakter, bes klager om å ta kontakt med kommunen, sier nettredaktør Leiv-Rune Gully.

– Det er den enkelte kommune som har ansvar for hvilke boløsninger de tilbyr i sin respektive kommune og er rette adressat for å svare på spørsmål om sine boløsninger, fortsetter han.

– Enkelte kommunes ansvar

IMDis nettredaktør Leiv-Rune Gully hevdet først overfor Utrop at direktoratet ikke hadde tall på antallet klager på boforhold i 2022 og 2023.

Dette viste seg å være usant. Etter en innsynsforespørsel til direktoratet, kommer det fram at det har vært en eksplosjon av klager etter at det kom rekord-antall flyktninger fra Ukraina i 2022.

«IMDi har ikke eget register for tallene som etterspørres. Imidlertid har vi mottatt og registrert 18 henvendelser med klager på boforhold i løpet av 2023. Det er ikke registrert noen klager i løpet av 2022», heter det i en usignert e-post fra direktoratet.

– Ettersom vi ikke er klageinstans så har ikke vi mulighet til å uttale oss om klager over boforhold i norske kommuner, sier nettredaktør Gully til Utrop.