Bilvrak til Afrika

(INNENRIKS) Bilvrak som aldri hadde fått lov til å vise seg på norske veier eksporteres til Afrika.

Hvert eneste år eksporteres flere tusen norske bruktbiler til afrikanske land. Mange av disse bilene er i så dårlig stand at de aldri hadde fått lov til å vise seg på norske veier.
Det skriver NorWatch i sitt siste nyhetsbrev.

Ett av bruktbilfirmaene er Abed Cars International på Skedsmokorset nord for Oslo. Firmaet eksporterer årlig rundt 2000 bruktbiler til Afrika, og er nå anmeldt av SFT.

Årsaken er at firmaet har fylt biler med spesialavfall i form av ødelagte kjøleskap, vaskemaskiner og bilbatterier. Basel-konvensjonen forbyr eksport av farlig avfall til u-land, men ifølge SFT gjelder dette ikke bruktbiler.

– EU har imidlertid vedtatt et eget regelverk for eksport/import av avfall, og på deres liste er bilvrak oppført, sier Jan Johansen i SFT til NorWatch.

Den omfattende importen av gamle bruktbiler fra Europa oppfattes nå som et stort miljøproblem i mange afrikanske land. Ikke minst gjelder dette i forhold til klimagasser. Ghana importerer alene 52.000 bruktbiler, hvorav 90 prosent fra Europa.

– Mange av bilene jeg selger, hadde aldri fått lov til å vise seg på norske veier, innrømmer Victor Dahle i Dahle Antikvitetshandel.