Pris til iranere over hele verden

A Separation er Asghar Farhadis femte film. Den 40 år gamle regissøren er en av Irans fremste
Foto: Wikimedia
Iran er dessverre mest kjent for å ha en regjering som sprer hat mot Vesten. Derfor er det ekstra inspirerende for mange iranere at en iransk film i disse dager vinner en rekke internasjonale priser. Les mer i Mangfoldige meninger!

I disse dager kan iranere med stolthet fortelle at de kommer fra et land med rikt kultur. “Nader og Simin – et brudd” (Jodái-e Náder az Simin) er en film av Asghar Farhadi (f. 1972). Farhadi er en av Irans fremste regissører. A separation, som filmen heter på engelsk, har vunnet Oscar for beste ikke engelskspråklige film, Golden Globe for beste utenlandske film, Gullbjørnen for beste film, Silver Bears for beste kvinnelige skuespiller og beste skuespiller på Berlin filmfestival.

Farhadi sa under takketalen at prisen ikke bare er til ham, men til iranere over hele verden som på en tid der det snakkes om krig og konflikter, plutselig opplever at Iran hedres for sin kultur gjemt under politikkens støvbelagte teppe.

Subtil kommentar
Mesterverket hans er et intenst mellommenneskelig drama om små løgner som får store konsekvenser. Et universelt drama om moralske valg og samtidig en subtil kommentar til livet i dagens Iran. Farhadi vil med denne filmen få seerne til å tenke, noe han mener er det aller viktigste vår uoversiktlige samtid. Han mener at dagens verden trenger flere spørsmål enn svar. Filmen handler om en iransk middelklassefamilie som er på randen av skilsmisse, og utfordringer de møter som følge av ansettelse av en lavere klasse vaktmester.

Et intenst mellommenneskelig drama om små løgner som får store konsekvenser.

Nader, Simin og deres elleve år gamle datter Termeh bor i Teheran. Simin ønsker å flytte til utlandet, mens Nader er bekymret for sin far som lider av Alzheimer. Razieh som er en ung, gravid og dypt religiøs kvinne fra en fattig forstad, ansettes for å passe på ham. Razieh oppdager tidlig at den gamle mannen er inkontinent, og dette byr på store utfordringer for henne.

Rettferdig fremstilling
Nader og Termeh kommer hjem en dag og oppdager at faren ligger bevisstløs på gulvet, med en av armene bundet til sengen. Det oppstår konfrontasjon mellom Nader og Razieh. Vi ser videre at Razieh har lidd spontan abort.

Denne filmen viser seerne realiteten i mange menneskers liv i Iran på en nøytral og rettferdig måte. Seerne får et godt innblikk i hovedkarakterenes verden og moralske dilemmaer de står overfor i hverdagen. Filmen går innpå viktige samfunnsproblemer som arbeidsledighet, fattigdom, gjeld og skilsmisse.

Talerør
I et land der man risikerer fengsling, tortur og henrettelse ved å foreta seg noe som faller utenfor den stadig snevrere rammen for hva myndighetene mener er sosialt og politisk akseptabelt, blir kultur og film et viktig talerør. Stadig flere filmer i Iran fokuserer på kritikkverdige forhold i samfunnet.

Diskusjonene om Iran på internasjonalt nivå fokuserer hovedsakelig på landets atomprogram. Det settes altfor lite fokus på menneskerettighetssituasjonen i landet. Sjelden ser vi noe til de mange modige individene som daglig setter sitt liv i fare for et mer demokratisk Iran.