Historisk dag for Utrop

Utrop-redaksjonen feirer at avisen for annet år på rad er kåret av Landslaget for Lokalaviser (LLA) som opplagsvinner blant nisjeavisene.
Foto: Bjørn Lecomte
Utrop ble opplagsvinneren 2009 med en økning på hele 89 prosent.

Utrop er kåret til en av årets opplagsvinnere av Landslaget for Lokalavisers (LLA) beregning for 2009. Ifølge LLA er Utrop opplagsvinner i klassen for nisjeaviser.

Avisen opplevde i fjor en vekst på 89,3 prosent eller over 2000 aviser. Blant annet har avisens satsing på lettnorskprosjektet gitt god uttelling. Og månedlig distribusjon gjennom Dagsavisen har også bidratt til å synliggjøre avisen bedre.

Vinnerglede
En svært fornøyd ansvarlig redaktør i Utrop, Majoran Vivekananthan, kunne konstantere opplagsøkning for tredje år på rad og seier i nisjeklassen nok en gang.

–  For Utrop er dette en historisk dag, sier Vivekananthan. I løpet av kort tid har Utrop hatt en formidabel vekst når det gjelder opplagstall, omsetning og redaksjonell kvalitet, og veksten skal fortsette i årene som kommer.

– Utrop ble staret av en studentgruppe som en nettportal. Hvis vi har kommet så langt er det ikke bare at vi har gjort en god jobb, men også fordi en rekke enkelpersoner og institusjoner har bidratt vesentlig til Utrop.

Har Morgenbladet som forbilde
Han tror papiravisen har kommet for å bli, men redaktørene må bli flinkere til tilpasse innholdet til hvilke medium som brukes. Vivekananthan viser til Morgenbladet som et godt eksempel og rollemodell.

–  Utrop er den eneste nisjeavisen som har dobbelproduksjon, hvor vi produserer egne saker til nett og papirutgaven.