Når det å forholde seg aktivt til smittevern også blir fundamentert i religion, opplever mange det som lettere å følge helserådene.
Foto: Pixabay
Da smittevernet i Saudi-Arabia ble deklarert å være en religiøs plikt, ble det fulgt av borgerne. Om ikke forankret i religion, så er plikten den samme i Norge, skriver Mohammed Arslan.
Mohammed Arslan

Den 4.oktober åpner regjeringen i Saudi-Arabia, for første gang etter covid-19-utbruddet, grensene for internasjonale pilegrimer. Norske pilegrimsgrupper har allerede begynt å ta imot bestillinger for reisen ned til de to helligste byene i islam. 

Et usedvanlig tomt Mekka

Muslimer i hele verden har opplevd usedvanlige bilder av islams helligste moskeer, som under koronakrisen gikk fra å være fylt med mennesker til å være folketomme. Saudi-Arabia har håndtert krisen effektivt i motsetning til sine naboer i Midtøsten, og ikke minst har de fått befolkningen til å respektere tiltakene ved å forankre dem i religiøse tekster. 

Mekka er byen som er hjem til den helligste moskeen i islam. Før covid-19 lå det ingen problematikk i å plassere to til tre millioner troende innenfor moskeens vegger. Under den årlige Hajj-perioden, sent i juli i år, hadde regjeringen gjort det mulig for en håndfull pilegrimer å utføre de abrahmske ritualene i Mekka. For muslimer rundt omkring i verden, var det både trist og oppsiktsvekkende å oppleve byen så tom for mennesker i sin tradisjonelt travleste sesong. 

Hajj er den obligatoriske pilegrimsferden som enhver muslim må forsøke å dra på, minst én gang i livet. Før koronautbruddet var det normalt med omkring fire til fem millioner pilegrimer fra alle verdens hjørner som besøkte Mekka for å utføre sine religiøse plikter. 

Gjør din plikt – religiøs eller ikke

Fra venner bosatt i Saudi-Arabia, og ulike mediekanaler, har jeg funnet ut at befolkningen i Saudi Arabia har etterlevd regjeringens tiltak på en veldig god måte. En av grunnene til dette var at regjeringen forankret tiltakene i religiøse tekster. 

Profeten Muhammad ville gått god for for de samme karantenereglene som WHO og de fleste andre land har praktisert dette året

For et religiøst og generelt konservativt samfunn som Saudi-Arabia var det dermed ingen spørsmål om dette skulle følges eller ikke. Dette var en religiøs plikt. I en kjent hadith (Bukhari #5728) er det registrert at Profeten Muhammad beordret mennesket til å unngå å entre et sted hvor det var påvist en pandemi. Og dersom et menneske befant seg i et pandemiområde, skulle det unngå å forlate dette stedet. Med andre ord var det påvist for saudiaraberne at Profeten Muhammad også ville gått god for for de samme karantenereglene som WHO og de fleste andre land har praktisert dette året. 

I det norske samfunnet opplever vi at det blir vanskeligere for befolkningen å etterleve de tiltak som regjeringen har satt. Folk normaliserer fester, bryllup og lignende med flere folk enn det regjeringen anbefaler, uten å ta høyde for de alvorlige konsekvensene dette kan bringe. Norge er ikke et religiøst samfunn som Saudi-Arabia, men i møte med en slik pandemi burde vi for all del se på smittevernstiltak på samme måte som befolkningen i Saudi-Arabia gjør. Om det i Norge kanskje ville ha liten virkning å forsøke å overbevise massene om at det er en religiøst plikt, så er dette, om ikke annet, en borgerlig plikt som bør etterleves og respekteres. 

Hysteriet rundt korona var stort i mars måned, mens smittetallene enda ikke var så høye. Per i dag er smittetallene høye, men hysteriet lavt. Pandemien er enda ikke over – gjør din lille (les: store) plikt i å respektere samfunnet – og følg regjeringens tiltak.

Våre leserinnlegg er meningsytringer som gir uttrykk for skribentens holdning. Se her for mer informasjon om hvordan du sender et innlegg til våre debattsider.