Helnorske Cecilie blir statsløs

0
Cecilie Myhre, tidligere nordmann som har søkt om å få tilbake norsk statsborgerskap, er nå uten reisedokument og foreløpig statsløs grunnet Norges prinsipp om å ha ett enkelt statsborgerskap.

Regjeringen kutter støtte til svake grupper

0
– Regjeringens kutt overfor blant flyktninger og funksjonsnedsatte er hårreisende, hevder ARS-leder Rune Berglund Steen.

– Unnskyld!

0
– Unnskyld for det vi har latt dere gå gjennom, sa den britiske artisten til en flyktninggutt fra Afghanistan da hun besøkte en flyktningleir i franske Calais. 

– Erdogan er selv produktet av et kupp

0
Erdogan bygde opp sin bevegelse med velsignelse fra kuppmakerne som tok makten i Tyrkia i 1980. Det samme gjelder Fethulla Gülen, mener norsk-tyrkisk forfatter. 

– Solidaritet handler om deg og meg

0
– Vår by skal gjenreise sin sosiale profil med det nye byrådet. Sykdoms-Oslo handler i stor grad om Forskjells-Oslo, var tonen fra Inga Marte Thorkildsen, byråd for eldre-, helse- og sosialtjenester i Oslo kommune.

Svart-hvitt-tenkningen til Utrops redaktør

Etter 11. september 2001 var retorikken til USAs president George W. Bush følgende: ”Enten er du med oss, eller så er du imot oss”. Og for tiden så er du enten muslim, eller rasist og anti-muslim.

Muslim og åpent lesbisk

0
– Personlig har jeg gode erfaringer med å være muslim og lesbisk i Norge, sier Nora Mehsen, leder i Skeiv Verden.

Nikab, den misforståtte frigjøringen

Man kan ikke betrakte bruk av Nikab som en frigjøring fra kroppspress eller motepress. Hvis en tror at bruk av Nikab er å frigjøre seg fra kroppspress, vil jeg heller svare at Nikab setter kroppen i et fengsel, skriver leder for Senter for Sekulær Integrering (SSI), Shahram Shaygani i dette innlegget.

– Sterk etnisk identitet truer ikke integrering

0
– Mange Oslo-ungdommer identifiserer seg sterkt med egen etnisk gruppe, men det truer ikke integreringen, snarere tvert i mot, sier professor Jon Lauglo.

– Jeg hater Norge. La meg dra

0
Den kjente islamisten Mohyeldeen Mohammad (30) fra Larvik sier i et intervju med Morgenbladet at han hater Norge og ønsker å forlate landet og aldri komme tilbake.