– Ta lappen mens du er ung!

Vil du ha lappen? Det koster oss en god del penger, det tar tid, man må lese hardt, og oppkjøringen tar knekken på nervene. Vi har intervjuet en kjørelærer ved Oslo Autoriserte Kjøreskole, Mette Knudsen, og hennes elev, Fozia Mazhar.
Hina Zaidi
Latest posts by Hina Zaidi (see all)

– Ta lappen mens du er ung, for jo eldre du blir, jo reddere blir du trafikken, sier kjørelærer Mette.

Ikke bare å kjøre på
Du må ha fylt 16 før du setter deg bak rattet, og før man kan begynne å øvelseskjøre må man ta det Trafikale grunnkurset som myndighetene krever av alle som ønsker å ta førerkort. Du får ikke lov til å øvelseskjøre verken på kjøreskole eller privat før du har bevis på at du har gjennomført Trafikalt grunnkurs. Du betaler rundt 3000 kr og kurset er på 17 undervisningstimer, inkludert 4 timer i førstehjelp og 3 timer om kjøring i mørket.

Den farlige teoriprøven
Kjørelærer Mette Knudsen forteller oss at det er mange som ikke leser godt nok til teoriprøven. Det er også en del spørsmål som kan være vanskelig å forstå og da er det lett å svare feil. Når det gjelder oppkjøring så er det mange som kjører opp altfor
tidlig, og at man ikke har oversikt nok på det man egentlig kan og har lært, i tillegg til at det er en del som er nervøse, så selv de flinkeste kan stryke på grunn av det.

Hvem kan man øvelseskjøre med?
Det må være en person som er over 25 år og som har hatt lappen sammenhengende i fem år. Det lønner seg å ha to speil i bilen for da har også læreren oversikt over hva som skjer bak, om eleven følger med og samkjører med trafikken. Det er viktig å ikke glemme L-skiltet når du øvelseskjører privat, for da informerer du de andre bilistene om at du er under opplæring, og de viser da mer hensyn til deg, så du slipper å høre tuting i det du kveler motoren.
– Det er mange foreldre som tror at hvis barna deres kjører som dem, er de flinke nok til å klare førerprøven, men det stemmer sjelden, for det er de som stryker oftest, forklarer Mette.
– Man bør heller stole på seg selv, og lære seg å kjøre ordentlig og lese på teorien slik at den sitter ordentlig.

Feil mange gjør
Hvis man har kjørt mye privat, har man lett for å kjøre for fort, ha dårlig observasjon i både kryss og bruker speilet for lite. Det er vanlig å stryke på vikepliktbrudd. Man må følge godt med på skilter og holde fartsgrensen. Det er viktig å planlegge kjøringen, og tenke mer på hvilke luker man skal legge seg inn i ved rundkjøringer og passe på å ikke komme for fort inn.

Hvordan velge den rette kjøreskolen?
– Hør litt rundt med folk du kjenner. Det billigste er som oftest ikke det beste. De som har høyere priser har faktisk best kvalitet, foreslår Mette. – Det finnes mange dårlige lærere, så det lønner seg å høre litt rundt om det er noen du kjenner som kan anbefale en skole som kanskje har liten strykprosent. Ikke ta det første og beste.

Råd fra en kjørelærer
Mette Knudsen anbefaler å ta to kjøretimer i uka, i hvert fall når man ikke øvelseskjører hjemme. Dette er for å se hvordan man ligger an. Sjeldnere enn det vil fort bli repetisjon, og man bør helst ta doble timer slik at man får best mulig læringseffekt. En time i uka blir for lite. Du har nettopp kommet i gang med kjøringen og blitt litt varm i trøya, men da er timen over. Det er også viktig å spørre hva det er man skal øve på hjemme.
– Man må ha mål med øvelseskjøringen, konsentrere seg om hva det er som skal læres i dag. Ta lappen mens du er ung, for jo eldre du blir, jo reddere blir du trafikken, råder hun.

 

5 kjappe med eleven
Hvor lenge øvelseskjørte du privat før du begynte å ta kjøretimer?
– Det var ikke lenge. Begynte å ta kjøretimer rett etter at jeg tok det Trafikale grunnkurset.

Hvor lang tid har du brukt på å ta lappen?
– ca 5 måneder.

Hva syns du var vanskeligst? Teori eller praksis?
– Ingen av delene egentlig, men selvfølgelig er kjøringen mest spennende.

Hvor mye penger har du brukt på å ta lappen?
– Omtrent 30 000 kr.

Har du noen gang byttet kjøreskole?
– Ja, en gang. Jeg var misfornøyd med kjørelæreren. Han var for useriøs.

For mer informasjon, gå inn på
www.oslolappen.no

5 kjappe med læreren
Hvor lenge trenger man å øvelseskjøre privat før man begynner å ta kjøretimer?
– Man trenger ikke å ha sittet bak rattet en eneste gang. Kjørelærere vet akkurat hva de skal gjøre.

Hvor lang tid tar det i gjennomsnitt å ta lappen?
– Det tar i gjennomsnitt 3-5 måneder, alt etter hvor lenge du har kjørt privat, hva du kan av det grunnleggende og hvor mye du kan om det tekniske ved bruk av bil.

Hva syns elevene er vanskeligst? Teori eller praksis?
– Opp og ned. Det er mye høyere strykprosent på teori enn på den praktiske delen. De fleste gruer seg mer til teori.

Hvor mye koster det i gjennomsnitt på å ta lappen?
– Ca. 25 000 kroner

Kan man bytte kjøreskole når som helst?
– Ja, det er ikke noe problem.