– Vi ønsker også at minoritetsspråklige med kort botid i Norge skal lykkes med sin videregående utdannelse, skriver forfatteren av tilsvaret.
Foto: Wikimedia Commons
Vi vet at målene i læreplanen er krevende for en del minoritetsspråklige elever, skriver Hedda Birgitte Huse i dette tilsvaret.

Daniela Feistritzer og Elaine Gowie-Fleischer skriver i et Utrop-innlegg den 28. oktober at læreplanen i engelsk for vg1 er for vanskelig for nyankomne minoritetsspråklige elever som har lite eller ingen engelskopplæring. De mener at læreplanen hindrer elevene i å fullføre videregående opplæring (VGO).

Skolene kan legge til rette for elevene

«Elever som er nye i landet og aldri har hatt engelsk før, møter krav de umulig kan leve opp til», skrev Daniela Feistritzer og Elaine Gowie Fleischer i Utrop den 28. oktober.
Foto : Faksimile, Utrop 28.10.2023.

Vi i Utdanningsdirektoratet (Udir) er godt kjent med utfordringene som blir løftet frem i dette innlegget. Vi vet at målene i læreplanen er krevende for en del minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge. Det gjelder særlig de som har mangelfull engelskopplæring fra tidligere. Vi ønsker også at disse elevene skal lykkes og vi er i gang med å utrede mulige tiltak.

Det er viktig at skolen legger til rette for at så mange elever som mulig fullfører og består. Det gjelder også for elevene med minoritetsspråklig bakgrunn som har kort botid i Norge. 

Dagens regelverk legger til rette for at skolene kan tilpasse undervisningen for denne elevgruppen. De kan for eksempel styrke engelskopplæringen ved å

  • tilby elevene å ta engelsk over 2 år.
  • tilby ekstratimer i engelsk utenfor skoletiden.
  • omdisponere inntil 25 prosent av timetallet i fag.
  • bruke av timer fra programfagene til styrket engelskopplæring.
  • bruke av timer fra 2. fremmedspråk til å styrke engelskopplæringen for elever på studieforberedende.

Vi har fått mange gode innspill

Udir har så langt undersøkt problemstillingen nærmere ved blant annet å sende ut en spørreundersøkelse til alle videregående skoler. 107 videregående skoler fra alle landets fylker svarte på undersøkelsen.

Det er viktig å ta hensyn til at dette er en elevgruppe med ulike behov 

I undersøkelsen sier mange at spriket mellom det elevene kan fra før og nivået i læreplanen i engelsk fellesfag er for stort. Videre opplever flere at mulighetene som finnes i dagens regelverk ikke godt nok dekker behovene for denne elevgruppen. Vi fikk også inn mange forslag til mulige tiltak. 

Et av forslagene er en egen læreplan i engelsk for disse elevene tilsvarende læreplanen i norsk for elever med kort botid i Norge. Læreplanen i norsk for elever med kort botid i Norge er en likeverdig læreplan i norsk for elever i videregående opplæring, men med mer vekt på språkopplæring. 

Dette er derimot bare ett av flere mulige tiltak. Fordi problemstillingen er sammensatt, har vi behov for å gjøre en grundigere utredning slik at vi er sikre på at mulige tiltak treffer. I den videre prosessen vil vi også be om innspill fra flere lærere, skoleledere og fylkeskommuner. 

Det er viktig å ta hensyn til at dette er en elevgruppe med ulike behov. Noen har behov for ekstra tiltak i både norsk og engelsk, vi må tilpasse tiltakene på ulike vis for elever på yrkesfag og elever på studieforberedende. Det finnes ikke ett tiltak som kan hjelpe alle. 

I tillegg vil minoritetsspråklige elever møte de samme kravene til kompetanse som andre elever i videre utdanning og arbeidsliv. Det må vi ta hensyn til samtidig som vi støtter opp om behovene til elevene og legger til rette for at de kan nå målene sine.

Våre leserinnlegg er meningsytringer som gir uttrykk for skribentens holdning. Se her for mer informasjon om hvordan du sender et innlegg til våre debattsider.